Week 16

3 november 2017 - Rainbow Beach, Australië

We zitten alweer bij week 16, met daarin het vervolg van mijn Whitsunday avontuur en natuurlijk een nieuwe bestemming. Ik ben weer iets later met uploaden door een tour waar ik een paar dagen geen WiFi of bereik had met mijn telefoon, maar dat lezen jullie volgende week. Eerst deze week!

Whitsundays NPZaterdag 28 oktober - Whitsunday's dag 2. Heel vroeg ging daar de wekker. Na een hele slechte nacht in een veel te kort en krap bootbed, ging het avontuur vandaag weer verder. Eerste stop was een parelwit strand. Maar dan ook echt parelwit! Wat prachtig! Wel gek hoor, heb nog nooit eerder om 7 uur al op het strand gelegen. Moet wel goed uitkijken, gister mijn gezicht verbrand en het gaat zo onwijs hard! Ik blijf factor 50 smeren...

WhitsundaysNa 2 uurtjes verder gevaren naar het volgende parelwitte strand. Deze misschien nog wel mooier dan de eerste. De zee ook zo helder en blauw, zelfs het kleurverloop van licht naar donker is hier goed te zien. Vanaf het uitzichtpunt was dit nog beter te zien. Wat een prachtig gezicht en dit is waar ik op zat te wachten. Wanneer je op Google zoekt naar Whitsunday is dit precies wat er bij de afbeeldingen te zien is. Na al dit moois weer de boot op gegaan voor een heerlijke lunch en een stukje varen. De zon heb ik vandaag maar goed vermeden want die stond wel heel recht boven het water. Iedereen had dan ook wel een rood kleurtje aan het eind van de dag. Het snorkelen tussendoor viel net als het duiken ook weer tegen... troebel water en de vele wind maakte het er niet makkelijk op. Het koraal was mooi, maar stervende en vissen waren en niet tot nauwelijks. Voor mij ook de reden om geen extra duik te boeken vandaag.. en dat was precies waar ik eigenlijk deze tour voor ging doen. Hopelijk komen er nog andere kansen met wel een super rif en zicht. Misschien de komende weken... wie weet. Morgen in elk geval alweer de laatste dag van deze tour en dan kunnen we weer een puntje van de lijst afvinken! Op naar de volgende!

Zondag 29 oktober - En dan is het alweer voorbij... laatste dag van mijn Whitsunday tour. Nog even heel erg genieten voor we weer aan land gaan. Na weer een krap nachtje op de boot in alle vroegte vertrokken naar een prachtige baai. Hier kregen we de gelegenheid om nog even te snorkelen en zwemmen voor we aan onze terugweg zouden gaan beginnen. Ik koos er voor om met snorkel en al het water in te gaan, in de hoop nog wat schildpadden te kunnen spotten. Helaas miste ik deze zoals elke trip weer eens, maar ik heb wel genoten van het prachtige koraal van het Great Barrier Reef. De locatie en weersomstandigheden waren fantastisch. De zon maakte alle kleuren goed zichtbaar en het vlakke water zorgde er voor dat ik rustig kon kijken naar al het moois. Ook hier was naast al het mooie koraal weer veel dood koraal te zien. Het reef hier aan de oostkust van Australië dan wereldwijd zo bekend is, is dus duidelijk hard aan het afsterven.

Na een uurtje dobberen met een bril en snorkel vond ik het genoeg. Tijd om op te drogen en terug te keren. De dagen waren best vermoeiend en het was weer tijd om aan wal te gaan. Op de terugweg zagen we nog verschillende schildpadden en dolfijnen om de tour echt goed af te sluiten. Aangekomen op het vaste land was het tijd voor een lekker koud drankje. De temperatuur hier lijkt met de minuut te stijgen. Het is duidelijk dag de zomer hier nu echt begint. 'S avonds stond er nog een afterparty gepland met de groep waar we nog even gezellig hebben nagepraat. Morgen nog een dagje bijkomen hier in Airlie Beach, voor we doorreizen naar Agnes Water.

Maandag 30 oktober - Wat vliegen die dagen hier om zeg! Vandaag stond er zeer weinig op de planning. Na weer een slechte nacht (dit keer door een snurker op de kamer) rustig aan opgestart. Langzaam aan ontbeten en vervolgens Miriam weer opgezocht en alles over haar tour gevraagd. De komende dagen gaan we weer gezellig met zijn drieën op pad.

Taartje eten, Airlie BeachHet niks doen hield vandaag vooral in: slecht eten (overheerlijke carrot cake, een ijsje, frietjes en bananenbrood) en slapen op het strand. Vanavond om half 9 vertrekken we met de nachtbus naar onze volgende bestemming. De tocht duurde 9,5 uur en wilde wij daarom absoluut niet overdag doen, zonde van onze reistijd natuurlijk. Gelukkig slaap ik overal wel en ook tijdens deze lange busrit lukte mij dat weer!

Kangoeroe opvang, Agnes WaterKangoeroe's voeren, Agnes WaterZonsondergang, Agnes WaterDinsdag 31 oktober - Daar staan we dan, 6 uur in de morgen op het parkeerterrein. De dag net begonnen en aangekomen op de nieuwe bestemming, Agnes Water ook wel 1770. Hier hopen we te leren surfen! Na het ontbijt en inchecken waren de andere twee meiden gaan slapen. Omdat ik overdag niet kan en wil slapen heb ik rustig het verloop van mijn reis kunnen uitstippelen. Dit is namelijk een klusje die je niet moet doen met gezelligheid van andere om je heen. Mijn plan gemaakt (wat mijn plan is? Dat lezen jullie begin december) en vervolgens met de meiden naar een kangoeroe opvang in de buurt vertrokken. Hier konden we knuffelen en de dieren voeren. Weer een super activiteit! Vele foto's en glimlachen later vertrokken we naar de zonsondergang van 1770. Prachtig, niet bijzonder en weer een locatie waar ik met de meiden vele foto's heb gemaakt. De gids en groep moet wel gedacht hebben.... maar daar hebben we lak aan uiteraard deze ervaring moet goed worden vastgelegd. Morgen de laatste dag hier en dan gaan we doen waar we voor waren gekomen, surfen!

Woensdag 1 november - Helemaal klaar voor de surfles, komt de leraar aan met het nieuws dat de les niet door kan gaan... plat water, WIE VERZINT DAT?! Uitgerekend vandaag zijn er geen golven en omdat hij een lesje peddelen ook zo wat vond, is de les afgelast. Balen, echt balen!

Natuur in Agnes WaterIn Agnes water zijn naar weinig activiteiten te doen en het geen wat er is, hebben wij gister al gedaan. Dan maar richting het strand. Via een mooie wandeling aangekomen op het strand, waar inderdaad geen golf te bekennen was. De groep die wel aan het surfen waren kregen dan ook enkel drijfles. Wel blij om te zien dat het dus niet zonder reden is afgelast. Jammer maar op een volgende plek beter, we gaan nog strand en zee genoeg zien dus ergens moet het gaan lukken toch?! Morgen is namelijk hier geen optie meer. We vertrekken namelijk weer verder naar het zuiden.

Donderdag 2 november - Daar gaan we weer. Op naar Hervey Bay dit keer. Een plaats die bekend staat voor walvis spotten.. natuurlijk heb ik alleen weer pech, de laatste tour van het seizoen vertrok op 31 oktober afgelopen dinsdag dus) hahaha het blijft me mijn hele reis dus achtervolgen.

Hervey Bay zijn we slechts één dag. De stop hier is om boodschappen te doen voor het aankomende weekend. Het is namelijk voorlopig de laatste goede supermarkt die we gaan zien en gezien Maud en in dit weekend naar Fraser Island gaan voor drie dagen, moesten er nog even inkopen worden gedaan.

Pier bij Hervey BayDe dag was dus niet heel bijzonder, shoppen en nog even gezellig ouwehoeren met Miriam, zij gaat ons weer voor even verlaten. Dezelfde tour maar een andere organisatie. Maaaaaar, na ons Fraser avontuur zien we elkaar weer gezellig! Ik ben echt zo benieuwd naar Fraser Island. De verhalen van iedereen die we onderweg tegen komen zijn zo goed dat het haast niet tegen kan gaan vallen, maar toch... zelf beleven is natuurlijk altijd totaal anders!

Inpakken voor Fraser, Rainbow BeachVrijdag 3 november - Na een kleine twee uur schommelen in de bus is daar Rainbow Beach. Dé plaats voor ons Fraser avontuur, het duiken en de mooie stranden en zonsondergang (in Rainbow kleuren, vandaar de naam). Ingecheckt bij het hostel, moesten direct de tassen voor de tour worden gepakt en de boodschappen worden gedaan. Later deze middag kregen wij namelijk een introductie van de tour: formulieren tekenen, veiligheid instructies, regels en in te pakken spullen werden dan met de groep doorgenomen. Best een 'saaie' dag dus vandaag maar morgen gaat het avontuur en de leuke dingen weer beginnen. Op naar het weekend en week 17 dus!

Liefs, Sam

1. Gertje:
    8 november 2017
    hoi sempie. weer prachtig verslag. met sommige dingen pech maar niets saai Semp wat een mooie reis.dikke kus uit Hilversum<3
  2. Bea van soelen:
    8 november 2017
    WoW Sam prachtige fotos en wat doe je veel geniet er van