Week 19

24 november 2017 - Sydney, Australië

Oww nee! Het aftellen op een hand is begonnen... en er staan nog zoveel avonturen op me te wachten! Sydney is deze week eindelijk behaald en dat wil zeggen dat de oostkust is afgerond. De komende dagen zal ik nog in Sydney blijven om vervolgens mijn reis alleen verder af te maken. Nog even met de meiden dus!

Duik logboek, Byron BayZaterdag 18 november - Ja vandaag mochten we eindelijk weer duiken! Vanmorgen was het dan ook vroeg opstaan, maar dat heb ik er heel graag voor over. Ondanks de harde wind op zee en grijze bewolking ging de duik gelukkig gewoon door. Nadat alles op de boot was geladen en wij in een lekker strak wetsuit waren gehesen, was het tijd om richting de haven te rijden. De golven waren flink maar voor de kapitein prima te bevaren. Duikplek van vandaag was Julian Rocks, een waar schildpad en mogelijk ook haaien kunnen worden gespot. Eenmaal in het water kon het avontuur beginnen!

Duiken, Byron BayOf het leuk was? EN OF! Weer een super gave duik gemaakt vandaag. De condities konden beter gezien dus de harde wind, maar onder water was het gelukkig stukken beter en viel het zicht niets tegen. Al afdalend werd daar EINDELIJK de eerst zeeschildpad in het wild gespot! Eigenlijk konden we direct na het afdalen al wel weer naar beneden, want ook de grey nurse shark kwam al voorbij. Uiteraard bleven we lekker beneden om verder te genieten van al het moois. Naast de eerste exemplaren van de net genoemde soorten, kwamen we nog meer joekels van schildpadden tegen. Ook de nurse shark kwam weer even om de hoek kijken. Nieuwe soorten voor mij waren de spotted wobbegong, een soort haai(?) maar die enkel de bodem van de zee 'stofzuigt' om zijn eten te verzamelen. Echt een prachtig beest en zeker geen kleine die we zagen. Het koraal had hier ook schitterende kleuren, van paars, groen naar rood en zwart. Super! Deze duik gaat weer mooi het boekje in en hopelijk volgen er nog meer de laatste weken/dagen!

De rest van de dag hebben we doorgebracht in het hostel en dorp. Het weer in Byron Bay werkt niet helemaal mee helaas. Gelukkig zijn er winkeltjes genoeg en een lekkere bakker om de hoek.

De enige echte Pfeffernüsse, Byron BayOw ja!! En ik trof hier bij de Aldi wat aan wat mij aan sinterklaas doet denken! Pfeffernüsse! Niet zoals de naam doet denken, pepernoten. Maar taai taai in de vorm van een grote pepernoot met een laagje suiker. Ooooow goede lekkere Sint tijd in Australië! Helemaal verliefd en goed ingeslagen, ik vier 5 december gewoon met jullie mee! Alleen dan met 30 graden en zon in plaats van kou en regen.

Wandeling naar de vuurtoren, Byron BayZondag 19 november - De ochtend begon niet zoals we hadden gedacht. Regen die met bakken uit de hemel viel, stond niet op de planning. Gelukkig klaarde het na een langzame start helemaal op en konden we beginnen aan onze wandeling. Op de punt van Byron Bay staat namelijk een vuurtoren waar het uitzicht over het dorp en de kust erg mooi moet zijn.

Vuurtoren van Byron BayUitzicht wandeling naar de vuurtoren, Byron BayWe made it!Een kleine 3,5 km verder, aangekomen bij de vuurtoren. De route liep door het bos en ging op sommige momenten pittig omhoog. Gelukkig waren het veelal trappen maar door de drukkende warmte was het best pittig. Onderweg was een aantal keer de prachtige kustlijn te zien, maar het mooist was deze toch wel bovenaan. Brede stranden, vele golven en een prachtig blauwe kleur. De vuurtoren zelf stelde weinig voor, vooral het mensen kijken was hier leuk. Op de weg terug zagen we nog enkele dolfijnen spelen in de golven en kon de route naar beneden weer beginnen.

Na de wandeling konden we eindelijk genieten van het geen waar Byron bekend om staat, namelijk het strand. Lekker luieren en genieten van het zonnetje. De zee was iets wat ruig maar het zand kraakte weer vrolijk. Daar bedoel ik mee het geluid wanneer je er op loopt. Ik heb vele stranden bezocht maar nog nooit een 'krakend' strand gezien. Hier in Australië kraken alle standen. Misschien omdat het zand zo zacht en fijn is.. geen idee. Mij doet het vanaf nu denken aan deze reis.

Nu vertel ik altijd wat wij overdag doen, maar houdt het daarna direct op. In Australië ga ik nooit meer 'uiteten' maar koken we zelf. Het buiten de deur eten is een stuk duurder en on gebruikelijker voor backpackers dus staan we elke avond achter de pannen. Vaak blijft het bij een pasta, broodje of soepje. Vanavond deden we alleen even zondigen en haalde we een pizza. Die hadden we wel verdiend vonden we na al het gewandel van vandaag. Morgen dus weer zelf koken maar vandaag lekker makkelijk. Mag soms wel toch?! :)

Maandag 20 november - En dan is alweer de laatste dag Byron Bay aangebroken. Na vier dagen op één plek moest de tas weer worden ingepakt. De ochtend hadden we graag op het strand willen doorbrengen maar ook vandaag werkte de weergoden niet in ons voordeel. Hopelijk is dit de laatste regenbui op mijn reis, want in Nederland kan ik nog regen genoeg zien heb ik al gehoord. Gelukkig kent Byron vele leuke winkeltjes en koffiebarretjes waar we onze uren konden doorbrengen. De bus vertrok pas om 19:15 en aankomst op de volgende bestemming is daardoor pas laat. Coffs Harbour, waar we hierna zullen aankomen is een bestemming voor 24 uur. Lekker slapen en vervolgens weer de bus in voor een lange rit richting Sydney. We blijven hier dus enkel om de lange busrit in te korten.

Coffs Harbour wandelingDinsdag 21 november - Gaan we weer, overleven. Vanavond om 22:45 gaat de bus pas richting Sydney, tot die tijd gaan we overleven. Coffs Harbour is niet heel bijzonder en kent naast wat wandelroutes en strand enkel een klein centrum. Dit laatste zijn we als eerst naartoe gewandeld. Echter na een uurtje of twee hadden we de supermarkt, bakker en koffietent ook wel weer gezien. Nog even beland in een park en daar rustig in het zonnetje mijn verhalen getypt. De uren kruipen voorbij en Maud en ik kunnen niet wachten om in de bus te zitten. En nee, niet omdat de bus zo leuk is, maar omdat we dan weten dat we naar Sydney gaan. De busrit zelf duurt ruim 9 uur en is zeker niet iets waar ik naar uit kijk. Hopelijk kunnen we in de volle bussen een fijn plekje bemachtigen en nog wat uurtjes slapen. Verwacht het niet, maar dan kan het alleen maar meevallen.

Eind van de dag nog maar even een rondje gelopen naar het strand om de tijd te doden en daar genoten van het avondzonnetje. Toen de grijze wolken wel heel hard naderde snel weer terug gelopen en net op tijd terug in het hostel. Het was niet zomaar een buitje, dit was een hele flinke. Hadden we 2 minuten later geweest, waren we drijf nat geregend. Mazzeltje weer!

Woensdag 22 november - Nachtbussen het is en blijft niet mijn ding. Toch heb ik redelijk kunnen slapen en een uurtje of 6 mee kunnen pakken deze nacht. Met enige mazzel konden we een goed plekje in de bus bemachtigen en besefte we ook al snel dat het einde nu zeer nabij is. Onze laatste Greyhound busrit... ahhhh nee ik zal het niet heel erg gaan missen.

Vroeg in de ochtend (7:30) kwamen we aan in Sydney! Weliswaar in de stromende regen, maar het feit dat we in deze stad zijn maakte alles goed. Omdat we pas bij het hostel naar binnen konden om 9 uur, hebben we in het centraal station eerst lekker mensen bekeken. Gelukkig was het ondertussen droog geworden en zijn we naar het hostel gewandeld. Eenmaal daar aangekomen begon alle ellende. We hadden een hostel geboekt in het centrum waarbij we dachten ook te kunnen koken en lekker te eten, althans zo zeiden de foto's. Bij aankomst bleek dit allemaal niet waar. Na een gesprek met de vrouw van de receptie kosteloos kunnen annuleren (gezien ze niet boden wat ze zeiden) maar toen moest er uiteraard wat nieuws komen. Snel rondgekeken en gevraagd maar veel zat vol... hebben wij weer! Logisch natuurlijk ook wel in een stad als dit, waar ook het hoogseizoen nog eens begint te naderen. Na veel kilometers lopen toch wat buiten het centrum kunnen vinden. Bepakt en bezakt voor de tweede maal deze kant op gelopen. Inmiddels was de zon doorgebroken en de temperatuur boven de 26 graden uitgekomen, wat de toch nog leuker maakte.. (niet dus). Eindelijk konden we een korte broek aandoen en genieten van de stad. Inmiddels was ook Miriam gezellig aangekomen en konden met zijn drieën de stad in.

Genietend van alles om me heen de dag gevuld met het wandelen door de straten van Sydney. Bij Darling Harbour, een erg gezellige plek, nog wat gegeten en gedronken om vervolgens op zoek te gaan naar onze donuts. Nog even en we worden zelf een donut. Het centrum leeft, overal mensen, straatmuziek en van alles te zien. Heerlijk. Maud verliet ons eind van de middag, wat Miriam en mij nog even de kans gaf om in te slaan voor haar verjaardag morgen. Vuurwerkjes, kroontjes en alles er op en eraan om Maud echt jarig te laten voelen. Het plan was dan ook om vanavond dit al goed te vieren onder het genot van een drankje.

Maud jarig!Horeca in Sydney is streng. Heel streng. Toen we eindelijk een leuk terras hadden gevonden wilde wij natuurlijk een vuurwerkje in een drankje regelen voor om 12 uur. Echter lieten alle regels dit niet toe en moesten we dus maar overschakelen op ons eigen plan. De gelukkig eigen aangeschafte sterretjes en confetti maakte de avond voor Maud en ons een echt feestje. Gezellig met zijn drieën haar verjaardag gevierd, die morgen nog een heel groot gevolg gaat krijgen!

Nog meer donuts voor Maud haar verjaardagDonderdag 23 november - Hoooooeeeeraaaa vandaag dan echt Maud haar verjaardag. Iets waar ze het al weken lang over had.  Gehuld in een bed van ballonnen de ochtend rustig opgestart om vervolgens de stad in te duiken. Nog even wat winkeltjes in en uit maar natuurlijk moest er ook zoetigheid gegeten worden. Onder het genot van een zonnetje in het park propten wij met drie man even vier overheerlijke vette donuts naar binnen. Heerlijk en beter kon niet. Eind van het verhaal natuurlijk onwijs misselijk, maar dat hadden we er graag even voor over.

Weer in het net om lekker te gaan etenLekker eten met MiriamIn de avond waren we door Maud haar ouders uitgenodigd om voor haar verjaardag uit eten te gaan, echt super lief en leuk. Maud had een heerlijk plekje in Darling Harbour uitgezocht waar we al kijkend naar de skyline van Sydney konden borrelen en eten. Het was zo onwijs gezellig en ook zo onwijs lekker! We hebben echt genoten met zijn drieën. Tot slot nog een drankje en dansje gedaan bij een hele grote club in het centrum (lees 4 verdiepingen en zwembad op het dak). Maud vond haar verjaardag zeer geslaagd en daar was ik het helemaal mee eens. Echt een hele gezellige dag was dit. Rustig aan gedaan, maar er komen nog meer dagen Sydney aan voor ons en nog meer voor mij.

Vrijdag 24 november - Deze dag zijn we heel rustig begonnen. Zoals gewoonlijk ben ik ondanks het laat naar bed gaan, gewoon weer op tijd wakker, maar ligt Maud nog in diepe coma. Miriam heeft ons voor dit weekend weer even verlaten en zien we maandag weer.

Zonnebril gescoordOns doel was voor vandaag zo min mogelijk kilometers te lopen en even bij te komen van gister en de dag daarvoor. Toen Maud ook was ontwaakt zijn we rond het middaguur de stad in gewandeld. Doel was het scoren van een zonnebril die mijn hart had gestolen. Hahaha mama blij dat het enkel maar een zonnebril is. Gister had ik deze namelijk al gepast en ik was er zo weg van dat ik hem moest en zou hebben en ja hoor vandaag was het zo ver. De stad en winkels waren vandaag allemaal afgeladen vol door BlackFriday maar ik wilde per se vandaag die bril hebben. Mazzel dat het daar rustig was.

Park bij het hostel in SydneyDe rest van de dag hebben we weinig gedaan. Hij was ook al om voor we er erg in hadden. Natuurlijk heb ik de rest van de dag mijn nieuwe bril ingedragen en hebben we nog even een boekje gelezen in het park bij het hostel. Uitkijkend over allemaal fanatiek sportende mensen, deden wij vandaag even niks. Al moet ik zeggen het hardlopen kriebelt! Ik wil zo graag weer wat doen... wel jammer dat ik zodra ik thuis ben helemaal weer op 0 begin, waar ik 1,5 jaar terug nog mijn eerste halve marathon liep en net een jaar geleden nog een top tijd bij de zevenheuvelenloop... ja nieuwe doelen voor volgend jaar weer. Komende dagen geniet ik nog even verder van Sydney en ga ik ook zeker heel veel meer van de stad bekijken. Wat precies? Dat weet ik zelf ook nog niet, maar dat lezen jullie volgende week!

Liefs, Sam

1. Gertje:
    27 november 2017
    lieve semp! wat een mooie verhalen weer. en wat fijn dat je zulke leuke meiden om je heen heb. dikke kus voor jou en je vriendinnen.<3 geniet nog maar
  2. Ellen:
    27 november 2017
    Nog veel plezier de laatste weken! Ik hoorde van je moeder dat je ook nog richting the outback gaat. Groetjes vanuit Tasmanië🤗 van ons allebei
  3. Thea:
    28 november 2017
    Je weet de sfeer van alle landen zo goed over te brengen thnxx! Mooie bril Sam;) XX