Week 10

22 september 2017 - Sandakan, Maleisië

Iets later weer dan gebruikelijk maar op mijn onbewoonde eiland was de WiFi zo slecht, dat uploaden onmogelijk was. Inmiddels ben ik weer aan het vaste land en kunnen jullie (genieten) van mijn week 10 verhaal! Veel lees plezier.

Botanische tuin, SingaporeZaterdag 16 september - Vandaag de eerste verjaardag van thuis die ik ga missen. Mama... gelukkig is er een kaartje verstuurd, staat er een cadeautje klaar op mijn bed en is het mooiste dat we elkaar morgen gaan zien! Voor mij nu nog een dagje Singapore waar ik na een tip van een collega van mama de botanische tuinen van de stad ga bezoeken. Wat een rust en wat een prachtige omgeving. Heerlijk rondgelopen en af en toe een pauze genomen om op een bankje verder te schrijven aan mijn avonturen. De verhalen van vorige weken moesten namelijk nog worden uitgewerkt. Vaak doe ik dit tijdens het reizen of in bed, maar de vermoeidheid lieten dat even niet toe. En zeg nu zelf... op een bankje in de zon in een prachtig park.. kan altijd slechter om een blog bij te werken toch?!

Max bij de F1 van SingaporeDe middag heb ik lekker rond geslenterd in China Town en ben ik bij een museum over het ontstaan en ontwikkelen van de bebouwing en infrastructuur van de stad geweest. Zeer interessant gezien mijn studie natuurlijk! Na al het geloop van gister vond ik het vandaag wel mooi geweest en heb ik vervolgens de metro gepakt naar Max. De F1 wedstrijd van Singapore was midden in de stad en met wat toeval heb ik de winnende derde training van Max Verstappen live kunnen volgen. Geweldig. Dat geluid en wat vlogen ze snel voorbij. Morgen zal ik met tegenzin de stad weer verlaten maar ik weet zeker, HIER KOM IK TERUG! Ben van de sfeer en de stad gaan houden en er is nog zoveel meer te zien. Dus hopelijk later op mijn reis kan ik nog wat dagen inplannen.

Op de KL Tower met mijn ouders, Kuala LumpurZondag 17 september - Bezoek! Vandaag is het eindelijk zo ver, ik krijg bezoek. Eerst vroeg op (lees 05:00 uur) om vervolgens met de bus terug te reizen naar Kuala Lumpur in Maleisië. De rit duurt zo'n 6 uur en ik zal dan niet lang hoeven wachten op mijn ouders! Jaaa papa en mama komen langs. Het is nu slechts voor 1,5 dag maar wat is het lekker om ze weer even te zien. We hebben heerlijk gegeten in de foodstreet van de stad en vervolgens nog even snel een kijkje bij de twin-towers genomen. Morgen gaan we echt lekker een volle dag samen op pad.

Maandag 18 september - Wat was dat lekker slapen zeg! Even een hotelkamer met mijn ouders ipv een hostelkamer met 5 of 7 vreemde mensen. En dat ontbijt!! Ik leef al bijna 9 weken op toast en jam in de morgen en soms een bakje noodles, maar hier zeg! Pannenkoeken, verschillende verse broodjes, sapjes, yoghurt, fruit, eitjes en evt ook keuze in rijst, noodles, bonen en ander warm eten. Genieten! En daar dus ook ruimschoots gebruik van gemaakt! Alle kilo's die er nu vanaf waren gezweet zitten er in één ochtend weer aan denk ik hahaha.

Op de KL Tower, Kuala LumpurHet weer werkte vandaag niet helemaal mee maar in de ochtend was het heerlijk en zijn we mooi een rondje door de stad gegaan. Lekker wat geluncht (echt het eten is hier zo lekker!) en naar de zendmast van de stad gegaan. Naar de top wel te verstaan. We hadden mazzel want eenmaal boven kwam al snel de regen en moesten we na een paar foto's naar binnen en een paar verdiepingen naar beneden.

Heerlijk eten op de Food Market, Kuala LumpurDe dag hebben we afgesloten met heeeeeerlijk eten (alweer). Bij een Thais restaurant hebben we een soort gourmet gedaan. Een grote pot waar in het midden het vlees door middel van kooltjes kon worden gebakken, met daarom heen een geul voor soep. Lastig uit te leggen... je had er bij moeten zijn hahaha nee echt het was lekker en vooral heel gezellig. Nog even een avondje samen voor we weer even uit elkaar gaan.

Dinsdag 19 september - Vandaag weer even afscheid nemen van mijn ouders. Zij gaan Maleisië bekijken en ik ga een weekje naar een eiland om vrijwilligerswerk te doen. Na weer een heerlijk ontbijt afscheid genomen en de bus in gestapt naar Mersing. Het is een lange reis voor mij die ik in twee dagen zal doen. De boot van het eiland sluit namelijk niet aan op mijn bus en daardoor moet ik verplicht nog een nachtje slapen op het vaste land blijven. Maar daarna... Eindelijk naar de schildpadden!

De haven van MersingWoensdag 20 september - Daar zit ik dan, op een parelwit strand met een super blauwe zee. Vandaag nog een dagje 'vrij' zodat ik heerlijk kan genieten van dit mooie eiland. Mijn ogen doen gewoon bijna pijn van het kijken naar het strand.

Vanmorgen vroeg de boot genomen en bij aankomst een korte introductie gekregen. Momenteel wachten ze op het uitkomen van enkele nesten en verwachten ze geen nieuwe meer. Het seizoen voor het leggen van eieren is namelijk over. Hopelijk ben ik nu eens gelukkig in het zien van schildpadden en zal er dus een nest uitkomen een deze dagen! We duimen maar. Verder zijn ze druk bezig met het planten van koraal. Dit houdt in dat je al duikend stukjes koraal in de zee zal plaatsen in de hoop dat deze de komende jaren zullen gaan groeien. Genoeg te doen dus en er is altijd vraag naar het opruimen van de stranden en zee. Die liggen namelijk vol met plastic, blik en glas wat natuurlijk voor de onderwaterwereld weer schadelijk is. Helemaal leuk en ben erg benieuwd naar de komende dagen! Jullie gaan het allemaal van me lezen.

Vrijwilligerswerk bij Turtle Watch CentrumDonderdag 21 september - Vroeg op en direct de eerste waak dienst. Om 7 uur had ik de eerste shift van de dag. Dit betekende dat ik het strand en de nesten moest controleren. Omdat het voor mij de eerste keer was en ik nog niet bekend ben met het eiland liep er vanmorgen nog iemand mee om alles te laten zien.

Één van de nesten staat op uitkomen en dit was dan ook de eerste plek waar we zijn gaan kijken. Helaas hadden ze er nog geen zin in en bleven ze nog even veilig in het nest. De ronde over het strand was niet spannend. Ze verwachten geen schildpadden meer omdat het leg seizoen over is, dus zoals misschien vooraf al verwacht kwamen we op het strand dan ook niets tegen. Mijn tweede opdracht was het in beeld brengen van het koraal rond het eiland. Samen met een bioloog en andere vrijwilligster gingen we het water in. Stukje voor stukje willen ze het koraal analyseren (zowel toestand nu, als over enkele jaren) en daarom gingen wij gewapend met camera, een plastic frame/fotolijst en meetlint het koraal fotograferen. Er waren nog al wat golven en dat maakte het duiken en de kwaliteit van de foto's er niet beter op. Om die reden zijn we dan ook snel weer gestopt en hebben we nog even een rondje gedoken opzoek naar een in het water gevallen telefoon en het dak van een die morgen omgeslagen boot. Met veel rommel weer aan land gekomen en in de middag lekker op het strand gebakken. Want hè werken op reis moet je niet TÉ zwaar maken. Voor mij stond die nacht nog een wachtdienst te wachten van 3 tot half 5...

Uitgekomen schildpadjes, vrijwilligerswerk bij Turtle Watch CentrumMaar toen gebeurde het!! Net nadat ik in bed was gekropen werd ik geroepen en moest ik met spoed naar het nest komen. De schildpadjes waren uitgekomen en moesten worden gemeten, gewogen en vrijgelaten. Iets waar ik graag bij wilde zijn. Aan mij was de taak om ze op te meten. Niet allemaal uiteraard maar 10 van het nest. Totaal waren er van de 159 nu 77 uitgekomen. De rest laat nog even op zich wachten dus... nadat alles was genoteerd en de gasten van het resort waren aankomen kreeg ik de eer om de bak waar ze in waren gestopt om te keren bij de zee. Ik mocht ze dus de wijde wereld insturen! Hahaha nee, echt super tof om te doen! Helemaal gelukkig ben ik, want ik heb E-I-N-D-E-L-I-J-K schildpadden gezien. Baby's dan wel maar ook die tellen mee.

Vrijdag 22 september - Vannacht mocht ik weer vroeg op, want om 3 uur had ik de taak om een rondje waken te doen. Dit hield in het strand, de nesten en de pier waar de boten aankomen te controleren. Gewapend met een zaklamp ging ik op weg, maar gelukkig was er niets en had ik via de app gezelschap wat de 'dienst' wat minder erg maakte. Daarna weer lekker mijn bed in gedoken en nog wat uurtjes gemaakt. Want morgen weer een nieuwe dag met nieuwe taken.

Het vrijwilligerswerk houdt in dat we zelf ideeën moeten bedenken om mensen (staf en gasten op het eiland) bewust te maken van de van de gevolgen van al het gebruik van plastic gebruik. Daarom bedachten we om op een grote houten plaat de gevolgen uit te beelden. Het is namelijk zo dat schildpadden sterven door het eten van plastic. Zij zien plastic tassen aan voor de kwallen die ze eten en eten de tasjes dus ook op. Hierdoor komt hun maag vol te zitten met plastic en blijven ze drijven. Door het blijven drijven kunnen ze geen eten meer vangen en verhongeren. Ook hier waar ik zit worden geregeld dode schildpadden aangetroffen met plastic in hun buik. Wij verzonnen dan ook met alle troep aangespoeld op het strand een schildpad te maken en dit allemaal als een 3D tekening op de plaat te plakken. Spullen voor dit plan waren zo verzameld, want een kwartiertje op het strand en je vind van alles. Eind van de dag hebben we ook nog een film gekeken over de gevolgen van klimaatverandering en wat men hier aan kan doen. Ook een van de onderwerpen waar dit project zicht voor inzet. En toen was de dag alweer om... en net toen ik mij had omgedraaid in bed werd ik alweer geroepen. Het tweede nest met schildpadden was uitgekomen! Had ik even mazzel. Toen ik aan kwam van een deel van de groep al aan het tellen, want wauw dit was een super nest. Totaal lagen er 172 eieren onder de grond en nu waren er daarvan al 150 uitgekomen! Het gebeurt geregeld dat slechts ongeveer de helft van het nest maar uitkomt. Het nest was echt uit het niets (ongeveer 20 minuten) boven de grond. Niemand had het zien aankomen en dat maakte deze nog leuker. Een super aantal wat er misschien nog wel meer gaan worden. Gaat worden vervolgd...

Liefs, Sam

1. Gertje:
    30 september 2017
    lieve semp.weer een prachtig verhaal. en wat fijn pappa en mamma weer gezien!!ik had ook mooi tripje dagje efteling!! maar jij prachtig .lieverd dikke kus van mij.<3
  2. Thea:
    30 september 2017
    Opnieuw genieten jij brengt t zonnetje op n regenachtige herfstdag in Hilversum ;) XX