Week 11

29 september 2017 - Sandakan, Maleisië

En naast week 10 ook direct week 11. De weken vliegen en het internet is afgelopen dagen zo slecht geweest dat ik niet anders kon dan wachten op een locatie met goede WiFi. Ik ben er dus nog steeds en nu zijn jullie even zoet met twee verhalen. Voor je het weet is nummer 12 online.

Vrijwilligerswerk bij Turtle Watch CentrumZaterdag 23 september - Vannacht er weer uit voor een controle van de nesten, de pier en het strand. Dit keer van half 2 tot 3 uur, maar gelukkig kun je eerder je bed in mocht je klaar zijn. De volgende ochtend was het tijd om afscheid te nemen van een van de vrijwilligers en omdat er boodschappen gedaan moesten worden ben ik samen met een van de andere vrijwilligers mee gegaan naar het vaste land. Veel van de crew komt niet tot zeer zelden naar het vaste land en om die reden werden er veel zoete boodschappen gedaan en pizza voor de lunch! Terug op de boot veranderde het weer plots en begon het uit het niets heel hard te regenen en onweren. Voor de kapitein werd het zelfs lastig om het eiland terug te vinden. Na een klotsende vaart, was het aanleggen nog een hele kunst en via een mega sprong (lees zeker 1 meter) van de boot op de trap van de pier weer aangekomen (uiteraard wel met wat hulp handjes van toegesnelde hulptroepen). Rennend met pizza naar een droge spot op de pier zorgde al voor een zeer nat pak.. het stond echt goed te stormen. Gelukkig was het 10 minuten later weer strak blauw en konden we nog even genieten en opdrogen op het strand. De dag hebben we afgesloten met een feestje voor het behalen van iemand zijn dive master certificaat. Tijdens het eind van het feestje kon ik gelukkig mijn avondwacht van vandaag al doen, waardoor ik vannacht lekker door kan slapen. De schildpadden houden zich lekker warm verscholen in hun nest.

Wat wel leuk is, bij de controle van de pier zijn altijd kleine (jagende) haaien te zien en komt zo nu en dan een schildpad boven om adem te halen. Ook vliegen er veel vliegende vossen over. Een soort grote vleermuis die fruit eet. Altijd dieren dus, alleen niet altijd de schattige baby schildpadjes.

Vrijwilligerswerk bij Turtle Watch CentrumZondag 24 september - Vandaag eindelijk weer de tank op de rug! Gister gevraagd of ik mee kon op een duikexcursie en vandaag was daar direct al tijd voor. Na een kort nachtje moest ik om half 9 al klaar staan en kon ik als eerst buddy van de nieuwe divemaster mee het water in. We hebben in totaal twee duiken gedaan waarbij bij beide het zicht minimaal was... dit heeft te maken met de locatie en de moessontijd die aanstaande is. Waar ik in Thailand 15-20 meter zicht had, was dat hier rond het eiland slechts 3-5 meter. Zeer beperkt dus. Wel verschillende vissen gezien, waaronder een grote Puffervis (een hele bolle vis, soort ballon) en een 'massive' zoals deze jongen zei rog. En massive was die! Een white tail rog van zeker 1,5 meter doorsnede met daar nog een staart van 1,5 meter aan vast. Super gaaf!

Terug van het duiken ben je altijd wat vermoeid dus lekker geluierd op het strand de rest van de middag. Ja jullie lezen het goed, dat vrijwilligerswerk is maar zwaar! Hahaha de nachtwaken breken wel door de gebroken nachten maar overdag is er niet heel veel te doen. We hebben nog wat gewerkt aan het project maar daarna zijn we snel weer terug gegaan naar het strand voor de zonsondergang. Heerlijke dag dus vandaag op een prachtig eiland!

Overigens het privé eiland hier is haast onbetaalbaar.. vandaag heb ik het resort eens even bekeken waarbij de prijs van de 20 villa's begint met 250 euro per nacht. Vanaf dus! De luxere met uitzicht op zee villa's kosten nog veel meer! En dan komt het eten en drinken er allemaal nog bij.... geen wonder dat hier enkel de families uit Singapore met au pair een paar dagen/week vakantie komen houden. Die hebben vaak geld zat! Heb ik even mazzel dat ik hier als vrijwilliger voor een veel leuker bedrag ook van mag genieten!

Schildpadje op weg naar de zee, vrijwilligerswerk bij Turtle Watch CentrumMaandag 25 september - Vandaag alweer mijn laatste dag. De week is voorbij gevlogen! Vandaag weer afscheid genomen van twee vrijwilligers waardoor ik nog enkel over bleef met de gezellige Schotse Jenna. Samen hebben we weer aan het project gewerkt en een goede daad gedaan! De nesten die uitkomen worden namelijk drie dagen na het uitkomen gecontroleerd en geanalyseerd. We graven het nest op, meten de diepte, temperatuur, verzamelen de eierschillen, niet uitgekomen eieren, dode schildpadjes en de nog levende schildpadjes. Het komt namelijk wel eens voor dat eieren later uitkomen of dat schildpadden niet zelf naar boven kunnen kruipen. Dat laatste was nu ook het geval! We vonden in het nest nog eens twee levende schildpadjes! Deze hebben we gewogen, gemeten en uitgezet in zee. Echt een goed en vooral leuk gevoel om ze 'gered' te hebben.

Na onze goede daad mee geweest op snorkeltrip. Samen met twee gasten, Jenna en DiveMaster Felix met de boot naar een onbewoond eiland gegaan. Daar genoten van de onderwaterwereld, want Ow wat was die mooi daar! Anemonen en Nemo's overal net als vele andere koralen en vissen. Echt super. Het is en blijft geweldig om het leven daar te kunnen zien. Als afsluiter van mijn dag mocht ik nog een waakdienst doen. Waar ik eigenlijk om 2 en 4 uur bij de nesten moest kijken, heb ik dit enkel om 3 uur gedaan. Leek mij een goede deal hahaha. Wat een super dag weer en jammer genoeg alweer de laatste. Deze tijd ga ik echt niet vergeten en deze plek al helemaal niet!

Einde van mijn week vrijwilligerswerk bij Turtle Watch CentrumDinsdag 26 september - Dat was het dan... mijn laatste dag... ik wil nog niet naar weg van dit mooie plekje... maar helaas! Na nog wat laatste foto's, het inpakken en nog wat praatjes hier en daar afscheid genomen van alle leuke en lieve mensen hier. Om 12:00 uur werd ik bij de boot verwacht, dus ik kon nog even rustig aan doen, voor mijn lange reis naar Kuala Lumpur zou gaan beginnen.

Einde van mijn vrijwillerswerk bij TWCNa 15 minuten boot direct doorgerend naar de bus die ik op het nippertje nog wist te halen. Onderweg zag ik al het leed dat Maleisië toelaat. Het land wordt er niet mooier op en vele dingen worden verwoest. Hierbij heb ik het over de vele palmolie farms. Jungle en land worden verwoest en vol gestampt met palmbomen, enkel voor de olie die wij gebruiken in onze shampoo en soms ook eten. Verschrikkelijk om te zien! Mijn rit duurde namelijk zes uur en ik heb zes uur lang niets anders gezien als palmbomen... normaal prachtig, op het strand maar niet hier als je weer dat de heuvels en land eerst bestond uit jungle. Voor mij verpest het Maleisië.

Aangekomen in Kuala Lumpur nog één keer heerlijk gegeten op de Streetfood Market. Morgen vlieg ik via KL naar Kota Kinabalu op Borneo. Onwijs veel zin in, niet alleen voor de fantastische natuur, Oerang oetang en neusapen, maar helemaal omdat ik hier een paar dagen weer met mijn ouders zal reizen. Weer lekker even samen zijn voor ze weer naar huis vertrekken en ik mijn reis Down Under vervolg.

Geen spannende dag dus vandaag maar weer reizen met aan het eind een super bestemming.

Vismarkt, Kota KinabaluWoensdag 27 september - Jaaaaa! Vandaag is het zo ver! Borneo here I come! Na 1,5 uur schudden in de bus, het inchecken op de luchthaven zag ik daar ook weer mijn ouders. Beide een avontuur verder dus lekker bij kunnen kletsen tijdens het wachten en de vlucht. Samen ingecheckt bij het hotel (Ow lekker weer even bijslapen en zeg nu zelf, altijd leuker met je ouders dan met snurkende kamergenoten). In de avond waren we beland op een vismarkt en dit was een hele show! Na een rondje bij de drukste een tafeltje bemachtigd. Daar eten besteld (rijst, visje en garnalen) en tijdens het eten genoten van al het entertainment. Onbewust maar voor ons genieten. De chaos, drukte en mensen die er liepen creëerde een hele show door alles wat ze deden. Travestieten in de bediening en homo die sierlijk alle orders uitdeelde en enkele jongen jongens die daar doorheen rende om alles uit te voeren en op te ruimen. Het was uiterst vermakelijk. Daarnaast was het eten ook nog eens zeer goed. Dus daar gaan we nog eens naar terug deze dagen.

Weer herenigd met mijn ouders, Mount Kinabalu, Kota KinabaluDonderdag 28 september - Voor mijn ouders stond een tour op het programma, gelukkig kon ik met ze mee, maar dat betekende wel dat ik om 7 uur klaar moest staan. 7 UUR!!

Vandaag met een busje door het gebied gereden. Mount Kinabalu is een van de hot spots voor toeristen en de 'money maker' van hier. Uiteraard hebben we hier dan ook vele foto's van gemaakt. Ook beland op een locale markt waar we verschillende (lekkere) snacks hebben geproefd. Eten en Maleisië is echt een top combinatie!

Verder was de dag veel auto hangen, wat wandelen, vooral geen dieren zien, veel Chinezen spotten en regen. De dag begon droog maar na de lunch is de regen niet meer opgehouden. Uiteindelijk om half 8 in de avond weer afgezet bij het hotel en dat koste energie, veel energie. Veel gezien maar daar was een lange dag voor nodig. Het plan van kreeft eten op de vismarkt ging dan ook niet door en we hebben het avondeten dicht bij 'huis' gehouden. Lekker op tijd slapen dus!

Op naar een dagje relaxen op het strand en snorkelen in de zee, Kota KinabaluVrijdag 29 september - Even een dagje relaxen. Weer met mijn ouders mee op trip, dit keer naar een eiland voor het strand en om daar te snorkelen (ja ik mag weer!). De riffen waren niet zo spectaculair maar ach er waren vissen en dan is het altijd leuk. Vandaag wel nieuwe vissen en zelfs een kleine octopus gezien. Dan is het voor mij al helemaal goed. De dag begon zonnig en na ons overheerlijke lunchpakket die de gids ons kwam brengen, sloeg het weer langzaam aan om. Wind en enkele spatten hebben ons eerst nog even niet van het strand kunnen verdrijven maar na verloop van tijd vonden we het mooi geweest en zijn teruggegaan naar het vaste land. Het is de laatste dag hier in Kota Kinabalu dus dat betekend dat we nog wel een keer naar de vermakelijke vismarkt moeten. Omdat we daar gister na de lange tour geen energie meer voor hadden, moet dat vandaag maar hè... wat een straf! Wat zal het vandaag worden? Ik keek wel uit naar kreeft. Wil gewoon alles een keer proberen en hier is de kans!

Liefs, Sam

1. Gertje:
    30 september 2017
    mooi mooi mooi semp!!veel liefs.xxxx <3
  2. Gert v S:
    1 oktober 2017
    Wat heerlijk he ! je ouders weer eens in de armen te sluiten na zo'n lange tijd , en weer eens nederlands te praten .