Week 18

17 november 2017 - Coffs Harbour, Australië

Ja, ook de verhalen raken op... nog maar 5 na deze. Het aftellen op één hand is begonnen. Iets wat ik mama ook steeds zeg. Nog even.. ondertussen geniet ik met volle teugen van dit prachtige land maar besef ook dat het bijna afgelopen is. Heel gek moet ik zeggen. Ik heb totaal geen besef van maanden/weken/dagen/tijd hier en loop rustig in mijn strandkleding langs de kerstbomen en -versiering die hier langzaam wordt opgebouwd. Maar toch, ook met de 'let it snow' muziek op de achtergrond dringt er nog niet door dat het bijna kerst moet zijn. Alsof ze in Augustus hier kerstmarkten houden....

Australia Zoo met MaudZaterdag 11 november - Op naar terug in de tijd! Wat was het als kind altijd al heerlijk om naar de dierentuin te gaan. Maud en ik zijn vandaag weer even 6 en gaan een dagje naar Australia Zoo. Een groot park dat een uurtje buiten Noosa ligt. Australia Zoo is opgezet door Steve Irwin, een bekende bioloog van TV (vergelijkbaar met onze Freek Vonk van nu) maar overleed in 2006 bij opnames door een pijlstaartrog. Op TV waren ook geregeld opnames te zien vanuit dit park, met name de krokodillen van een meter of 5 stonden hier bekend.

Krokodillen show, Australia ZooEn dan nu, hoe was het?! SUPER! Veel dieren die wij in Nederland niet hebben, hebben ze hier. Tasmaanse Duivels, dingo's, slangen, koala's, kangoeroe's en verschillende Australische vogels en slangen. Erg leuk om te zien! Halverwege de dag was er nog een show waarbij ze veel van deze dieren 'presenteerde' in een show. Rondvliegende vogels, hongerige krokodillen en waar je op moet letten met slangenbeten kwamen aan de orde. We hebben heerlijk rondgeslenterd in het park en genoten van het klein zijn. Na terugkomst hebben we de kilometers nog even uitgebreid met een loop naar het dorp. De geplande rijst viel voor deze avond toch niet in de smaak en we gingen op jacht naar pizza. Hiervoor moeten we wel even wat over hebben (2 km heen en 2 km terug) direct verbrand dus! Hahaha heerlijke dag gehad en moe en voldaan ons bed in voor het laatste dagje in Noosa. Morgen gaan we naar de grote stad!

Zondag 12 november - Bepakt en bezakt staan we daar weer, klaar voor ons vertrek naar Brisbane. Een kleine 3 uur met de bus en dan staan we daar eindelijk weer eens in een echte stad. Als het goed is zien we ook Miriam, die ons vooruit is gereisd, weer even.

Ons vertrek in Noosa was in de stromende regen. Van de mensen hier horen we steeds dat het niet gebruikelijk is de hoeveelheid regen die afgelopen weken steeds valt. Deze tijd van het jaar is voor de oostkust normaal gesproken juist de droogste en warmste tijd. Merken wij nog niet heel veel van... maar we mogen ook echt niet klagen. Gelukkig was het bij aankomst in Brisbane weer blauw en zonnig. Na het inchecken direct even de stad in gegaan, even weer neuzen en kwijlen bij de vele leuke winkels. Dat heb ik gemist zeg... ik denk dat Singapore de laatste keer was echt in de stad voor mij en dat was begin september. Lang geleden dus. Morgen gaan we een dagje shoppen, dus vandaag hielden we het netjes bij kijken. Op maar morgen!

Centrum van BrisbaneMaandag 13 november - TIJD OM TE WINKELEN!!! Vandaag een drukke dag, veel op de planning en er zullen net als de afgelopen dagen weer veel kilometers worden gelopen. Vandaag gaan we winkelen, donuts eten, winkelen en nog meer winkelen. Ow ja een een beetje de stad bekijken natuurlijk!

Doughnut time!Vandaag heerlijk door de winkels geneusd en een nieuwe lange broek kunnen scoren voor tijdens de busritten en straks het vliegtuig. Kan eindelijk mijn 'pyjama' broek de prullenbak in, want die kon echt niet meer! Ook nog even enkele leuke jurkjes gepast, weg gekwijld bij de nieuwe IPhone 8 en X en enkel dure tasjes. Daarna was het echt tijd voor een donut. Hier in Brisbane hebben de Doughnut time. Een winkeltje in ouderwetse stijl met tientallen verschillende soorten donuts. Best bekend hier in Australië en wij konden dan ook niet anders dan er een te proberen. Goddelijk! Echt heerlijk waren ze. Ik zal voor de show natuurlijk de foto's bij het verhaal plaatsen. Even om een indruk te geven hahaha. Na nog wat meer winkelstraat hadden we het wel gezien. Ook de kerstliedjes die hier al volop gedraaid worden, kwamen onze neus (oren) uit. De stad hier is al helemaal in kerst thema, want ze kennen hier uiteraard geen sinterklaas zoals wij in Nederland eerst nog hebben. Wel gek hoor, sta je daar in je korte broek, geen benul meer van de tijd door het reizen, tussen alle kerstversiering. De gedachte zomer en kerst samen die klopt bij mij nog niet. Dat besef komt over 5 weken wel als ik van 30 graden plots naar jullie 5 graden ga... nog even niet aan denken!

Na al het lekkere van vandaag moest er wel even goed gegeten worden. Vanaf het dakterras van het hostel, op 5 hoog, hebben we al uitkijkend over de stad ons eten gemaakt en gegeten. Rust weer even voor de beentjes! Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kilometers in Brisbane.

Skyline van BrisbaneDinsdag 14 november - Shop dag 2! Nee, eerst even de stad verkennen. Vanaf de andere kant van de rivier schijnt het een mooie wandeling te zijn richting het centrum, waarbij je onderweg goed de 'skyline' van Brisbane kunt zien. Deze route naar Kangaroo point hebben we dan ook gelopen. 6 km totaal met inderdaad een leuke route en een mooi uitzicht. Gelukkig hoefde we niet eerst weer terug te lopen om naar het centrum te komen, maar voeren er pondjes op de rivier die je naar de overkant brachten. Hebben we dat ook weer meegemaakt. Inmiddels was het weer lunchtijd en besloot Maud voor nog zo'n heerlijke donut te gaan, even was er de twijfel bij mij maar twee achter elkaar is toch een beetje teveel van het goede.. In Sydney maar weer! Na de donut en een broodje voor mij, het centrum weer opgezocht. Nu wel tijd om weer wat kleding te kopen. En hoe! Ik ben weer goed geslaagd. Uiteraard heb ik de goede reden dat ik na de kerst ook nog naar Dubai ga... daar heb ik leuke zomerkleding nodig toch... zolang alles in mijn tas blijft passen en ik geregeld oude kleding weg blijf gooien is het goed.

Weer vele kilometers verder deze dag, maar wat een leuke en heerlijke stad is dit. Voor ons zit Brisbane er weer op en morgen reizen we weer verder. Op naar nieuwe avonturen, mensen en plekken en weer een stapje dichterbij Sydney. Wij maken ons klaar voor Surfers Paradise! Groetjes uit Brisbane.

Woensdag 15 november - Waar we nu naar toe gaan, Surfers Paradise, kunnen we eerder een tussenstop noemen dan een echte stop. Om precies te zijn zullen we hier 24 uur verblijven en doorreizen naar Byron Bay.

Hoge torens van Surfers ParadiseDe stad/plaats/badplaats Surfers Paradise is modern, kent veel hoogbouw en moet je vooral heen voor het strand. Leuk om even gezien te hebben maar meer dan dat ook niet. Na aankomst hebben we een stukje gelopen langs de winkels, het strand even bekeken en zijn we beland bij de Starbucks. Gezien de regen die dag zijn we terug gegaan naar het hostel om de verdere reis voor te bereiden. Voor mij hield dit in: de papieren checken van mijn tour, hostels boeken en kijken wat er waar nog allemaal te doen is. Niet super spannend dus maar gezien de regen was er weinig anders te doen. De dag was voorbij voor we er erg in hadden. Morgen nog een ochtendje hier en dan op naar weer wat zuidelijker.

Starbucks, Surfers ParadiseDonderdag 16 november - Hoe is Surfers Paradise zou omschrijven? Nou laten we het houden op dat ze fantastische Starbucks koffie hebben... hahaha vandaag de dag begonnen met weer een gingerbread latte, die overigens echt een aanrader is en ook het eerste is dat ik ga halen op Schiphol. Nee, Surfers is niet bijzonder en dus goed dat we vandaag weer door gaan. Voor vertrek deden we nog een poging een Doughnut time donut te scoren (want ja, die winkel zat hier ook!!) maar helaas waren de zoete, lekker donuts nog niet binnen... dikke pech dus!

Na een rit van 2 uur (met nog een uurtje tijdsverschil eigenlijk dus 3 uur later) aangekomen in Byron Bay. Onderweg hadden wij al veel mensen ontmoet die dit dé beste plaats langs de oostkust vinden. De reden ook voor vele om hier lang te blijven hangen. Maud en ik verblijven hier dan ook iets langer dan normaal, namelijk vier nachten. Ook Miriam gaan we hier weer zien dus helemaal gezellig! De eerste indruk is goed, heel goed. Super gezellig en vele backpackers, cafeetjes en leuke winkeltjes. Het hostel midden in het centrum en nabij het strand is ook zeer netjes en zeker geen straf om te moeten verblijven. Wij vermaken ons hier wel. Bij het eerste rondje direct ook maar weer navraag gedaan bij de duikscholen over de mogelijkheden. Want deze activiteit staat op 1 om de komende dagen uit te voeren. Ik kan niet wachten en het beloofd veel goeds! Jullie lezen de verhalen volgende week want morgen doen we nog even een dagje rustig aan en vanaf week 19 gaan we weer lekker het water in!

Vrijdag 17 november - Na een laat maar super gezellig avondje met Miriam de dag pas laat begonnen. Eerst het duiken definitief geregeld en vervolgens het strand opgezocht. Geluk voor ons was dat het voornamelijk bewolkt was, dit maakte de temperatuur dragelijker maar met het in slaap vallen de kans op verbranden ook zeer beperkt. Ook vandaag was weer zo om en al helemaal omdat Maud en ik morgen om 8 uur bij de duikschool moeten zijn en vroeg ons bed opzochten. Geen spannende dag en verhaal dus voor deze vrijdag.. die bewaar ik voor volgende week!

Liefs, Sam

1. Gertje:
    20 november 2017
    geen woorden voor prachtig wat doe en zie je veel lieve Semp! dikke kus .