Week 8

8 september 2017 - Malakka, Maleisië

Het internet werk hier in Azië niet altijd mee. Zo ook dit weekend. Te traag internet zorgde er voor dat ik geen foto's en verhaal kon uploaden. Maar... hier is die dan! Week 8.

Street art in Ipoh, MaleisiëZaterdag 2 september - Ow boy, de maanden vliegen voorbij! 5 maanden is veel te kort en het gaat nooit lukken wat ik allemaal nog wil doen... hahaha vandaag op pad in Ipoh, leuk, niet bijzonder. Enkele oude Engelse panden en voornamelijk weer veel Chinese en Indische winkels liggen in deze stad. Leuk voor een dag en dus goed dat ik morgen weer verder reis. Wel heerlijk rustig zo'n dagje even op je gemak wandelen. Wel erg warm uitgerekend vandaag maar beetje luieren en mensen kijken in het park is ook lekker. Heerlijk gegeten bij de Indiër, die al weten dat wij westerlingen niet met onze handen eten. Ik kreeg netjes een bordje vol incl lepel en vork, terwijl iedereen hier verder met handen eet. Voor veel ben ik dan ook een bezienswaardigheid hahaha overigens ben ik dat mijn hele reis al... langer dan de meeste mannen en dan ook nog blond en blauwe ogen veel veel meiden wel spannend. In Thailand en ook hier moet ik dan ook geregeld met een groepje meiden van een jaar of 14 op de foto. Grappig, voor ons zo normaal maar voor hun een hele attractie.

Ipoh kent ook weer veel art locaties die ik deze dag een rustig heb langsgelopen. Vaak vond ik dingen uit de omgeving kunstiger dan de schilderingen op muren. Complete bomen die uit de daken van huizen groeien, huizen die gewoon helemaal verdwenen zijn maar op de muren van naastgelegen panden nog wel zichtbaar zijn en huizen in alle kleuren van de regenboog. Mooier toch dan weer een kereltje op de muur getekend... hahaha maar alsnog een leuke wandeling om Ipoh beter te leren kennen. Morgen naar de volgende bestemming! Een stuk kouder en groener in de Cameron Highlands.

Cooking class, Cameron HighlandsZondag 3 september -  Na een rit van 3 uurtjes aangekomen in Cameron Highlands. Lekker geslapen in de luxe bus en ondertussen genoten van het prachtige uitzicht van de reis door de bergen. Aangekomen in het hostel snel een tour geboekt voor de volgende dag en vervolgens met een Chileens meisje te voet het dorp bekeken. Helaas was het zo mistig dat van de bergen weinig te zien was. Door de regen die inmiddels begonnen was te vallen (wat heel normaal is voor dit gebied) snel naar het hostel gegaan. De eigenaar bood ons daar heerlijk lokaal eten aan en een kookklas voor dezelfde avond. Die kookklas was super gezellig. Met in totaal 7 meiden hebben wij (toegeleken) hoe de mannen aan het koken waren. Aan het eind van de workshop stonden er zeker 10 heerlijke verschillende gerechten op tafel en hebben wij dus lekker zitten eten van al het lekkers. Echt super en een leuke afsluiter van de dag.

Na twee uur jungle, DÉ big flower, Cameron HighlandsMaandag 4 september - Trip naar de 'Big Flower'. Vandaag de Camerons Highlands bekeken middels een full day tour. In de ochtend naar en door de jungle voor de big flower en in de middag naar een mossy forest, thee plantage, butterfly farm en aardbeien farm. De ochtend flink door kunnen stappen omdat we slechts met totaal vier personen waren, waarvan één gids en iedereen graag snel naar de bloem wilde. Via een leuke route aangekomen bij een onwijs grote bloem. Een was al zwart en dood maar de andere zat op zijn laatste dagen en had nog genoeg kleur. De bloemen leven zeven dagen totaal en geven tijdens die dagen een unieke geur af. Niet onwijs stinkend vanaf een afstand, maar enkel te ruiken wanneer je dicht en achter de bloem staat.

Mossy forest, Cameron HighlandsMossy forest was in de middag een ervaring apart. Via vele grote theeplantages kwamen we aan op de top van een berg. De thee was na mijn trip vorig jaar in Kenia al niet zo heel interessant meer (verwend hè!?) maar mossy forest was dat daarin tegen zeker wel! Door de luchtvochtigheid en hoeveelheid zuurstof op deze locatie zijn alle bomen begroeid met mos. Deze gebeurtenis laar het bos aanvoelen als een filmset van een griezelfilm. Prachtig, dat was het zeker, maar ondertussen zag ik de ridders, dinosaurussen, spelfiguren en noem maar op al tussen de bomen door rennen. Veel te veel foto's weer gemaakt, elk hoekje en boompje was namelijk anders. Kortom een zeer geslaagde tour. 'S Avonds lekker afgesloten in een indiaans restaurant. Want ik ben er wel achter dat ik dat van het Maleisische eten het lekkerste vind. Morgen weer door naar de volgende bestemming, maar deze heb ik vast voor mijn ouders goedgekeurd. Ben benieuwd hoe zij de locaties gaan beleven en wat zij gaan zien!

Dinsdag 5 september - Lange dag schudden in de bus. De route is van vaste land tot op het eiland van de Perhantian Eilanden. Daar heb ik afgesproken met Zoë, een Belgisch meisje die ik via Facebook ben tegen gekomen. Perhantian is voor mij een bestemming om even te relaxen en heerlijk te snorkelen en duiken. Een lange reisdag zoals deze maakt dan niet zoveel uit en geeft ook de tijd om lekker een tukkie te doen in het busje. De kleine busjes hier rijden overigens als een stel waaghalzen. Hard en inhalen op momenten dat je denk 'WAT DOE JE?!' Dus ogen dicht en slapen is dan onderweg ook het beste idee.

Kayakken op de Perhantian eilanden, Kecil Turtle Beach
Snorkelen op de Perhantian eilandenWoensdag 6 september
- Perhantian eilanden, wat zijn jullie mooi! Na heerlijk te hebben geslapen in een charletje met de Belgische Zoë de kajak gepakt om het eiland te verkennen. En het was schitterend! Na een stukje peddelende (3 keer om de corner zoals de man van de verhuur zei) aangekomen bij 'Turtle beach'. Een strandje vol met aangespoeld koraal en slechts één ander persoon. Genieten. Het water was hier zo helden dat we bij aankomst al konden zien dat snorkelen hier zeker een must was. Na de boot op het strand te hebben geparkeerd snel het water ingegaan. Na twee meter uit de kust zwom je gewoon al boven het eerst koraal. Veel verschillende kleuren, vissen en gewoon een super mooie onderwaterwereld. Totaal anders dan Thailand, mooier, en dat zonder te duiken. Grote vissen kon je hier gewoon vanaf het strand al gaan bekijken. Echt SUPER! Na te hebben genoten van het snorkelen, terug gepeddeld naar ons eigen strand en ondertussen Zoë verteld dat snorkelen zoals dit niet 'normaal' is. Voor haar was het dan ook de eerste keer en ik weet zeker dat deze moeilijk te overtreffen is. In de avond lekker gegeten op het strand en daar de maan zien opkomen. Ja niet de zon, maar de maan. Achter een eiland was heel mooi de opkomst van de maan te zien (waar we eerst dachten aan vuur in bergen, bleek het toch echt Luna te zijn). Super dag. Morgen ga ik een Fun dive maken hier bij het eiland en gaan we het eiland ook weer verlaten. Samen met Zoë reis ik verder naar de jungle. Maar eerst nog een dag genieten hier op de Perhantian eilanden!

Perhantian EilandenDonderdag 7 september - Eindelijk, weer duiken! Van deze eilanden kan ik natuurlijk niet vertrekken zonder een duik te doen en zoals ik gister al op mijn lijsten had gezet, was het vandaag dan zover. Op tijd op en na veel vertraging om 10 uur eindelijk het water in. In Maleisië zijn ze niet zo moeilijk. Mijn Thaise duikschool had gewoon zonder de verslapen personen vertrokken, maar hier werd 1,5 uur op ze gewacht waarbij achteraf ik niet eens had hoeven wachten omdat het om een andere groep ging. Maar even, wat is het hier mooi! Zoveel vissen en zulk mooi gekleurd koraal! Echt onbeschrijfelijk! Zeker weten mijn mooiste duik tot nu toe geweest en dat terwijl Thailand al zo mooi was... onderweg dus veel verschillende en gekleurde vissen gezien die over het algemeen ook wat groter van formaat waren en een aal, niet normaal zo groot. Vaker gezien van een cm of 30-40 en een kleine kop, maar deze... alleen zijn kop was zichtbaar maar die was zo gigantisch dat zelfs de instructeur er van op keek en het vermoeden had dat deze zeker 120  cm moest zijn. Echt wat een beest en wat een duik! Na terugkomst de boot gepakt naar het andere eiland en daar de middag verder doorgebracht. Lekker gesnorkeld en net als gister weer haaien gezien EN dit keer onder water en op de foto kunnen zetten. Totaal waren het er twee die samen rondjes zwommen. De rest van het snorken vond deze verwende muts 'oké'. Mooi maar na gister en het duiken niet bijzonder. Wel leuk is dat je heel niet ver uit de kust hoeft te zwemmen om al mooi koraal en mooie vissen in verschillende maten te zien. De schildpad helaas nog steeds niet gespot maar die moet zich deze trip toch ook nog wel laten zien zal ik zo denken... eind van de dag weer vertrokken naar het vaste land. Een nachtje in Kuala Besut en morgen weer een dagje bus. Wie wat wil zien moet veel reizen dus het hoort erbij! Hopelijk heb ik daar weer wat WiFi want afgelopen dagen was dat knudde... weinig kunnen communiceren met het thuisfront en ook nog niet mijn ticket naar Australië kunnen boeken.

Kunst in Kuala Besut, MaleisieVrijdag 8 september - Een lange dag reizen. Heel lang en vooral heel veel hobbels. De route door de bergen was over veel slechte wegen wat voor veel gehobbel in het busje zorgde. Slapen was er dan ook niet bij. Gelukkig zaten er gezellige mensen in het busje wat de reis iets aangenamer maakte. Ook was het busje onderweg nog kapot gegaan wat er voor zorgde dat wij moesten wachten op een nieuwe bus. Allemaal extra tijd dus en aan het eind van de dag waren we dan eindelijk in Taman Negara. Daar heerlijk gegeten op een floating restaurant en de plannen voor de jungle van morgen doorgenomen.

Liefs, Sam

1. Anja:
    12 september 2017
    Heerlijk om te lezen dat het zo goed gaat. Echt genieten 💋
  2. Gertje:
    12 september 2017
    semp weer een prachtig verslag.en wat doe je het goed lieverd. dikke dikke kus
  3. Kirsten:
    13 september 2017
    Hi Sam,
    Wat heerlijk om elke keer je blog te lezen en te horen wat je allemaal hebt meegemaakt! Echt heel gaaf om te zien wat je daar allemaal doet. Geniet... :) Liefs Kirsten
  4. Gert v S:
    13 september 2017
    Weer een super verslag Sam.😉😝☀
  5. Henk en Bep:
    14 september 2017
    Wat een prachtige verhalen en foto's, Sam! Je ziet ontzettend veel, geniet ervan.
    Veel plezier met je ouders, het schiet al op hè, heel fijn om elkaar even te zien!
  6. Agnes/Hobby-Time van Soelen:
    15 september 2017
    Leuk om te lezen. Veel plezier Sam. Doe voorzichtig :)
  7. Gertje:
    17 september 2017
    lieve lieve semp. heel veel plezier met je ouders! laat je maar lekker knuffelen heb je verdiend. je doet het zo goed.dikke kus <3