Week 9

15 september 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Het lijkt wel gister dat ik week 6, 7 en 8 schreef... hier is alweer week 9. En wat voor een, ik heb zo genoten!

8:30 in de ochtend na een wandeling van ruim 2 uur op de top van de jungle in Taman NegaraSchuilen voor de regen, Taman NegaraZaterdag 9 september - Vanmorgen ging om 6 uur de wekker, voor mij geen lastige gezien ik WEER last had van bedbugs... had natuurlijk precies het verkeerde bed gekozen maar gelukkig kon ik toen ik het merkte snel naar een ander bed verhuizen. Toch slaap je dan minder omdat je overal wat voelt kriebelen... na slechts 2,5 uur slaap begon de wandeling. Samen met twee Nederlandse zusjes en de Belgische Zoë gingen wij hoopvol op pad. Hoopvol in de zin van veel dieren spotten en een mooie jungle. Echter viel dit in Taman Negara flink tegen. Een aangelegde  verhoogde route bracht ons door de gehele jungle. Omdat wij zo vroeg waren en het park eigenlijk nog gesloten was waren wij wel alleen en konden we genieten van alle mooie geluiden om ons heen. Dieren hebben we op enkele kippen en 'gewone kleine bruine vogels' niet gezien. Teleurgesteld gingen we terug om een goed ontbijt met rijst en kip te eten en vervolgens op zoek te gaan naar een nieuwe plek om te slapen. Dat laatste hadden we snel gevonden en daarom konden we de middag nog vullen met een tour. Een boottocht over de rivier in de hoop wel dieren te spotten en te genieten van de jungle vanaf het water. Omdat we met zijn vieren waren en alle geen zin hadden in een grote groep hebben we onze puppy ogen opgezet en hebben we het voor elkaar gekregen om een privé tour te krijgen. Uiteraard toen we vertrokken begon het keihard te regenen (vast onze straf voor het vele afdingen op de prijs) en hadden we een boot zonder dak. Als verzopen katjes hadden we de grootste lol in de boot en we werden dan ook door iedereen heel hard uitgelachen. Enkel mijn schoenen waren nog droog door het dragen van een poncho. Halverwege werd het gelukkig droog en zijn we uitgestapt om een waterval te bekijken. De route daar naartoe was een flinke uitdagen en ook nog extra glibberig door de regen. Klimmen over stenen en bomen en wandelen door de modder en rivier zorgde er voor dat mijn schoenen alsnog nat waren en ik dus van top tot teen doorweekt was. Aangekomen bij de waterval enkele leuke foto's gemaakt en koppie onder de waterval gegaan. Terug aangekomen bij de boot was de lucht inmiddels strak blauw geworden en spotte we het eerste wild. Een groep apen langs de rivier waren onze eerste echte junglevrienden. De weg terug lekker kunnen opdrogen en de dag afgesloten met een lekkere maaltijd en warme douche in een bedbug vrij hostel. Morgen weer door naar een nieuwe bestemming, Kuala Lumpur! Ben erg benieuwd naar de hoofdstad met zijn moderne gebouwen. Kan ik mooi vast een dagje stad verkennen om dan volgende week mijn ouders alle hotspots te kunnen laten zien.

Zondag 10 september - Na een heerlijk nachtje de bus in naar KL zoals ze het hier noemen. Onderweg weer veel palmbomen voor de palmolie industrie, wat voor mij een echte 'no go' is! De jungle van Taman Negara was ook voor een groot deel gekapt voor palmbomen... alle natuur vernietigen ze voor geld. Gok dat over een paar jaar heel Taman Negara bestaat uit palmbomen. Toen KL in zicht kwam voelde het net New York. Vele hoge moderne gebouwen en veel nieuwbouw maken de stad een echte wereldstad. De skyline was goed, morgen het echte werk! Nog lekker gegeten in een bekend straatje met marktkraampjes en restaurantjes, een plek waar ik mijn ouders ook mee naartoe ga nemen! Op naar morgen!

Twin towers, Kuala LumpurMaandag 11 september - Hoe kun je in één dag een beeld krijgen van een stad? Juist de hop on hop off bus. Kost hier in Maleisië zeer weinig (student 5 euro, hahaha ja ik ben illegaal met een studentenpas op pad want ik ben natuurlijk geen student meer) maar nu kon ik 24 uur lang met de dubbeldekker de stad door. Eerst een heel rondje gemaakt (Chinatown, little India, de skyline, Twintowers, KL tower, alles) en in de middag uitgestapt bij een park en natuurlijk de Twin Towers van Kuala Lumpur. Uiteraard was het bij de laatste stop weer gaan regenen, wat mij een goede reden gaf de shopping mall te gaan bekijken. De stad kent er vele en dan ook geen kleintjes of goedkope. Geloof dat ik hier wel minimaal een keer of drie de: Prada, Chanel, Burberry en ga zo maar door winkels heb gezien. Lekker kwijlen voor de etalage en de portemonnee voor de reis houden. Want straks kan ik een dagje duiken ipv dat mooie tasje.. hahah later als ik groot ben kom ik wel een keer winkelen, nu ben ik op reis en daar geniet ik van! Doen waar ik zin in heb en met een Chanel tasje kun je toch de jungle niet in! De vermoeidheid begint best toe te slaan. De indrukken en al het reizen hakt er nu in week 9 wel een beetje in. Vanavond dan ook lekker rustig aan gedaan en weer in het straatje wat gegeten (weer heeeeerlijk) en een beetje op tijd mijn bed in. KL je bent super maar morgen verlaat ik je weer, op naar Malaka. Het afscheid is niet voor lang want ik kom nog zeker twee keer terug om van je te genieten.

Sky bar, MalakaDinsdag 12 september - Daar zat ik dan, in een ultra luxe stoel voorin in een touringcar waar in totaal 26 mensen in mee hadden gekund maar welke slechts gevuld was met zes reizigers. Na een rit van ongeveer twee uur werd ik gedropt bij een busstation net buiten Malaka (uitgesproken en soms ook geschreven als Malakka) beetje verdwaalt en zoekende naar de juiste bus raakte ik daar in gesprek met Fred. Fotograaf en al enkele maanden op reis in Azië. Samen het op Chinese toeristen na, uitgestorven dorp bekeken en ons heel de tijd afgevraagd; ' Waarom?!'. Malaka is een super gezellig plaatsje met een rivier en vele restaurantje. Hotels in overvloed, maar toeristen dan weer minder. De Chinese komen namelijk vroeg in de morgen aan vanuit Kuala Lumpur en vertrekken ook eind van de dag weer. Vele muurschilderingen en leuke bars zouden toch meer toeristen moeten trekken. In de avond naar de 42ste verdieping van een hotel gegaan om eens te zien waar iedereen is. Een bijna Amerikaans achtige Mall zal nu niet echt een trekpleister zijn... geen probleem, op deze manier hadden wij tenminste een privé skybar! Morgen hopelijk iets meer levendigheid in de stad.

Toeristen attractie, MalakaArt in de straten van MalakaWoensdag 13 september - Heerlijk geslapen in een leeg hostel en de dag begonnen met een bak noodles. Vervolgens nog een rondje dorp gedaan en maar eens bij de toeristinfo gevraagd waarom alles dicht is. Het antwoord was: 1. Het is nog geen 11 uur, want alle winkels en restaurants zijn open van 11 tot 5 en de restaurants van 11 tot 10 uur. 2 was: het is woensdag. Malaka leeft enkel op in het weekend en van vrijdag tm zondag zijn er dan ook verschillende markten in het centrum en zijn er meer winkels open. Oké, mooi pech dus dat ik hier op de verkeerde dag ben! De dag uiteindelijk prima weten te vullen met lekker eten, wat drinken op een terrasje hier en daar en het bekijken van Chinezen. Een fontein was daar de perfecte plek voor. Selfies maken en poseren deden ze hier namelijk zeer uitgebreid en was zeer vermakelijk om te zien. Daar kwam de attractie van versierde fietsen met luiden muziek ook nog bij. Kortom: een beetje teleurgesteld in Malaka, want het kan zoveel meer zijn, kansen genoeg. Maar een heerlijke dag gehad en reisverhalen delen met andere reizigers is ook erg leuk!

Steppen door de stad, SingaporeGarden by the Bay tijdens de step tour, SingaporeDonderdag 14 september - Vandaag is het dan eindelijk zo ver! Op naar land drie, Singapore! Ben zo benieuwd naar deze super moderne stad. De busreis was zo om en ik was dan ook mooi op tijd in de stad. Het hostel verzorgt tours op de step door Singapore en het was niet helemaal zeker of ik mee kon, maar op het laatste moment was er toch nog een plekje voor mij! Het was namelijk de reden dat ik dit hostel weken geleden al had geboekt, zou dan balen zijn als ik niet kon steppen. En wat was dit geweldig!! Over de stoepen en straten van de stad tussen alle hoge gebouwen en vele mensen. Leuk om te zien en horen is dat de stad zo internationaal is. Alle zakenmensen leven een heel ander leven. Werken, daarna gezamenlijk na werk wat drinken en dan op straat ergens wat eten scoren. Heerlijk! Met de tour zijn wij ook op een van deze eet locaties gestopt. Lekker chinees gegeten en daarna verder gestept voor een van de hoogtepunten van Singapore. Een lichtshow en Gardena by the Bay! Veel over gezien en gehoord op school en nu eindelijk in het echt. SUPER! De lichtshow was zeer mooi gemaakt en werd afgespeeld op het water. Na de show weer terug gestept over de mooie straten, waarbij door de F1 wedstrijd met onze Max Verstappen wat omwegen diende te worden genomen. Na uiteindelijk 4,5 uur was ik weer een geweldige activiteit rijker (nu ik dit twee dagen later heerlijk op een bankje in het park zit te schrijven geniet ik nog steeds van die tour!). Morgen ga ik op stap met de Duitse Zoë, die lopend de stad wil gaan verkennen.

Voor het duurste nachtje slapen van Singapore, met boot op het dakVrijdag 15 september - En dat lopen hebben we geweten! Bijna 32 km aan het eind van de dag! Geen voeten meer over maar wat is deze stad heerlijk. Ik hou van de stad New York en Singapore heeft daar heel veel van weg. Het leven, de gebouwen, het neppe en eten zijn super. We begonnen de dag met de F1, geen kaartje maar wel het parcours willen zien was een lastige opgave maar is ons toch stiekem ergens gelukt. De race was pas in de avond dus wij hadden nog alle rust om de omgeving van het circuit te verkennen. Echter kwam er al snel weer een flinke plensbui naar beneden die de plannen verstoorde. Toch nog de Gardens by the Bay bij daglicht bekeken en daarna snel de metro in gevlucht richting Little India voor wat lekkers. Toen uiteindelijk in de namiddag de zon weer begon te schijnen opnieuw besloten naar de Gardens by the Bay te lopen voor wat nieuwe foto's. In de avond is ook daar een lichtshow en ook die stond op het programma. Aan de babbel geraakt met een local en heerlijk van het park genoten. De show was 'Efteling achtig' en daardoor niet bijzonder maar wel gezellig. Onze voeten was niets meer van over maar toch hebben we nog wat te eten weten te scoren en de weg naar het hostel gevonden. Onderweg hebben we nog van alle geluiden van Max en de zijn autovrienden geluisterd en hier en daar op de tv schermen de stand bijgehouden. Kaartjes vond ik namelijk te duur (begonnen bij 80 euro voor een training) en kwa tijd ging het mij gewoon niet lukken. Morgen is alweer de laatste dag in deze stad voordat ik terug reis naar Kuala Lumpur en daar lekker mijn ouders ga zien! Er komen leuke dagen aan deze weken!

Dat was het weer voor deze week. Mijn avontuur in Maleisië (bijna) en Singapore zitten er op. Komende week begin ik met mijn vrijwilligerswerk op het onbewoonde eiland. Het verslag van week 10 kan dan ook weer iets later komen ivm internet. Een mooie uitdaging die ik de komende week eens lekker ga uitvoeren!

En welkom oma op internet! :)

Liefs, Sam

1. Thea:
    20 september 2017
    WOW Sam super weer!! Ik heb nu spijt dat wij bij de overstap niet n dag extra Singapore hebben gepakt ; dan moeten we toch n keer terug ;) Veel plezier met je ouders en het vrijwilligerswerk XX
  2. Mirjam:
    20 september 2017
    Wat een leuke verhalen en super geschreven. Iedere keer weer geniet ik ervan wanneer ik lees wat je hebt meegemaakt of gaat doen.