Week 6

25 augustus 2017 - Langkawi, Maleisië

Zoals jullie bij week 5 misschien al hadden gelezen, geen duiken meer maar jungle. De eerste dagen actief en op avontuur om vervolgens weer richting 'strand' te reizen.

Zoveel verschillende en mooie bloemen in Khao SokZaterdag 19 augustus - Vandaag nog een dagje rustig aan gedaan. Khao Sok (te voet) verkend maar daar was zeer weinig te doen en dus maar voorbereid op morgen. Khao Sok is een National Park maar een heel groot meer. Slapen op dit meer in houten huisjes moet je hebben gedaan als je deze plek bezoekt. Van veel reizigers die ik afgelopen weken ben tegen gekomen en ook mijn ouders, had ik al gehoord dat het in het park super moet zijn. Vandaag dan ook een tour geboekt van twee dagen waarbij je een dag in een hutje op het meer slaapt. Khao Sok staat ook bekend om de regen en ook ik moest er aan geloven. Flinke plensbuien in de middag lieten mij lekker zitten aan een mango shake en een beetje lezen en internetten. Even wat verplichte rust als voorbereiding op morgen en overmorgen zullen we maar zeggen.

Jungle hut op het water, Khao Sok National ParkZondag 20 augustus - Op naar de echte jungle in Khao Sok National Park. Na een korte rit met de bus overgestapt op een bootje die de groep naar de hutjes op het meer brengt. Een uurtje varen tussen hoge bergen begroeid met palmbomen, bananenbomen, lianen en ga nog maar even door en helder blauw water. De reis op zich was al super en dan moest de echte tour nog beginnen. Aangekomen kreeg ik een huisje aangewezen met prachtig uitzicht en alle ruimt voor mijzelf. Moet zeggen wel lekker even privé na weer alle gedeelde kamers. Maar echt het uitzicht.. ik kijk nu al uit naar de zonsopkomst morgenochtend! Het is echt zo gaaf (zie foto). Snel de kajak gepakt een voor de lunch nog even een rondje gemaakt langs alle hoge bomen. Vervolgens zijn we na het eten een wandeling gaan maken. Khao Sok staat bekend om de regen en gezien het de dag voor ons flink had staan regen was het pad goed voorzien van modderpoelen. Maar ja wat is een jungle tour ook zonder modder, water en glibberen en glijden? Precies het hoort er helemaal bij en was super! Wandelen door stomende riviertjes, wegzakken tot je knieën in de modder en vervolgens weer bij een waterval afspoelen was een super ervaring. Geen Sam in de make-up en nette kleding maar gewoon lekker onder de modder. Heerlijk! Bij terugkomst lekker een douche gepakt en klaar gemaakt voor de volgende activiteit, de nachtsafari. In de jungle leven diverse apen, olifanten en insecten en die hopen we natuurlijk te spotten. Dit keer niet wandelend maar gewapend met camera in een bootje vanaf het water. Zoals ik misschien al had verwacht (natuurlijk) geen dieren gezien, maar wel heel veel sterren. Hoe wil je ook met een boot die heel veel herrie maakt en een paar zaklampen dieren gaan spotten... misschien ben ik ook wel verwend geraakt met de safari's na vorig jaar in Afrika. Maar goed morgen weer een kans en dan bij daglicht! Eerst lekker in mijn waterhut slapen met de daarbij horende deining van het water, soort waterbed gevoel. Ik kijk uit naar morgen en geniet hier van elke minuut.

Op het meer van Khao Sok National ParkMaandag 21 augustus - Vroeg op! En ik extra vroeg want dit keer wilde ik wel genieten van de zonsopkomst en geluiden uit de jungle! Na een heerlijk nachtje en wakker worden met de geluiden van de jungle totaal geen straf. Toen ik de deur open deed een super mooie roze lucht met lage wolken boven het meer. Super water worden zo. Grotten tijdens de jungletour in Khao Sok National ParkVervolgens spullen gepakt en de boot in voor een safari. Gelukkig dit keer meer dieren dan de avond ervoor. Grote neushoorn toekans, gibbon apen en verschillende andere (kleine) apen heb ik deze ochtend gespot. Leuk, maar misschien toch al wat verwend geraakt door de safari's van vorig jaar... hahaha nee het was mooi om te zien en heb weer goede foto's kunnen maken. Vervolgens na het ontbijt nog naar een (druip)grot geweest en een rondje gevaren over het meer. Het bleef mooi en ik zou ook niet weten hoeveel foto's ik gemaakt heb die middag... teruggekomen in het hostel helemaal moe van de geweldige ervaring van de afgelopen twee dagen. Mocht iemand ooit naar Thailand gaan; ga naar Khao Sok NP! Morgen ga ik weer verder op pad, richting Ao Nang bij Krabi, waar ik twee weken terug nog ben gevlucht voor de regen. Hopelijk is er nu wel zon.

Zonsondergang, Ao NangDinsdag 22 augustus - Na wat uurtjes schudden in een busje aangekomen in het plaatsje Ao Nang, naast Krabi. Krabi vond ik twee weken geleden nogal tegenvallen en de mensen daar niet vriendelijk dus vandaar nu de keuze voor Ao Nang. Na aankomst een rondje gelopen door het (grote) dorp en langs het strand. Hier zijn nog diverse sporen te zien van de tsunami 10 jaar terug. Waarschuwingsborden en veel nieuwbouw laten dit voornamelijk zien. Een super leuk en relaxed plaatsje waar ik me wel kan vermaken. Weinig backpackers maar veel families en stellen hier, ook wel even lekker. Doen wat ik zelf wil en even bijkomen van de vele ervaringen van de afgelopen 5,5 week.

1237 treden tot de top van Tiger Cave Temple, KrabiWoensdag 23 augustus - Tiger Cave Temple dag! Al voordat ik naar Thailand vertrok las ik over deze tempel in de bergen bij Krabi. Vandaag was dan de dag dat ik deze 'helse' tocht ging maken. Gewapend met een fles water, suiker en wat zout begon ik aan de trap van 1237 treden lang. Nu zou je denken Ah is te doen.. mooi niet, 30 graden (gelukkig geen zon) en ongelijke treden maken zowel op als af een uitdaging maar zeer de moeite waard. Met wat pauzes en genoeg drinken onderweg was ik erin geslaagd om de top te halen. Daar aangekomen had ik een prachtig uitzicht over de provincie Krabi. De stad, het strand, de bergen, alles kon je zien liggen. De naam van de tempel slaat eigenlijk nergens op. Er zijn namelijk geen echte tijgers te vinden. Enkel wat beelden en levende apen sieren de omgeving. Dit wist ik vooraf al wel dus voor mij was het geen teleurstelling. Na helemaal te zijn bijgekomen op de top, weer rustig naar beneden afgedaald en weer richting hostel vertrokken. Een douche daar verlangde ik wel naar, net als een lekkere lunch. Dat waren dan ook mijn plannen voor de rest van de middag. Tot slot nog even op het strand gekeken naar de zonsondergang (die is heel erg mooi hier boven zee en veel mensen komen hier dan ook speciaal voor naar de zee) en vervolgens lekker op tijd mijn bed ingedoken. Voor morgen nog geen plannen, die ga ik dan wel verzinnen want het weer werkt hier nog niet helemaal mee... genoeg te zien en doen hier nog dus ook morgen weet ik me wel weer te vermaken!

Railay Beach, RailayDonderdag 24 augustus - eindelijk mijn eerste dag strand in 6 weken. En niet zomaar één! Railay Beach, door veel ook wel het mooiste strand van Thailand genoemd. De dag rustig begonnen en met een bootje richting het strand gegaan. Dit is ook de enige mogelijkheid om er te komen gezien het een soort afgesloten baai is (afgesloten door jungle en rotsen). Daar heerlijk van het strand en dorp genoten om aan het eind van de middag weer richting Ao Nang te vertrekken. Daar helemaal verheugd op een mango sticky Rice en groene curry, die (voorlopig) de laatste zullen zijn van mij want morgen verlaat ik Thailand en vertrek in naar Maleisië. Helaas zat ik na de curry zo vol dat ik de mango helaas moest laten... ik baal er nu nog van... hahah mango Sticky Rice is zo lekker, maar ook zo machtig door de hele mango en plakrijst. Eerder een maaltijd dan een toetje zoals ze het hier in Thailand noemen. Het toetje moet dan maar wachten tot het toetje van mijn reis, net voor de terugvlucht richting Nederland. Morgen eens zien war voor een lekkers ze over de grens hebben!

Bye Thailand, op naar Maleisië!Vrijdag 25 augustus - Een reisdag en wat voor een! Na 3 busjes, een auto, een boot en een taxi aangekomen op het Maleisische eiland Langkawi. Ander land, ander eten en vooral andere cultuur. Onderweg tijdens mijn reis een Ierse jongen ontmoet die toevallig hetzelfde hostel al geboekt had. Kwam dat even mooi uit voor het delen van de taxi. Moe van de trip wat eten naar binnen geschoven en naar bed vertrokken. Morgen een dagje met de scooter het eiland verkennen.

Ow gek om weer zoveel Nederlands te typen! Sinds Ao Nang heb ik geen Nederlands meer gesproken en merk ik dat zelfs het denken over gaat in Engels.

Tot volgende week weer volgers! Ik vind het zo leuk altijd alle reacties. Kan ze niet beantwoorden maar vind het onwijs lief en lees ze altijd.

Liefs, Sam

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jeannine:
    26 augustus 2017
    Wat een verhaalNieuw hostel gevonden? Dit keer geen huisdieren?
  2. Ellen:
    26 augustus 2017
    Hoi Samantha, wat een mooie reis en leuke verhalen. Ben benieuwd naar het vervolg! Veel reisplezier en groetjes van de buuf
  3. Gert v S:
    26 augustus 2017
    Zo ,Wat is het daar mooi zeg , mooie viswatertjes haha.
  4. Gertje:
    28 augustus 2017
    hallo lieve semp.ben net thuis van mjin weekend trip. en lees je verslag. SUPER wijfie!! dikke kus.