Week 23

20 december 2017 - Amersfoort, Nederland

Het laatste verhaal is aangebroken... ik moet gedag zeggen tegen de tijd van vrijheid blijheid en het reizen. Deze week vertrek ik weer naar het koude Nederland maar wel met een opgeheven hoofd. Jammer dat het voorbij is maar wel een hele ervaring en schitterend avontuur rijker. Lees hier mijn laatste dagen aan de andere kant van de wereld.

Zaterdag 16 december - Queen Victoria Market, de grootste markthal van Melbourne konden wij hongerige Europeanen niet overslaan. Samen met Kim, Amy en Miriam hebben we hier de hele morgen heerlijk rondje gelopen. Toen daar ook nog eens een poffertjeskraam stond, kon de dag van dit kleine meisje helemaal niet meer stuk. Kim kende de poffertjes al van de Duitse kerstmarkt maar Amy had geen idee wat het was. Duidelijk dus, we moesten poffertjes bestellen. Heeeeeerlijk!

Afgelopen week had Kim bedacht dat ze een tattoo wilde laten zetten. En we nu. Na wat Googlen kwamen we uit bij een shop vlakbij de markthal. Na de poffertjes was dan ook duidelijk waar we heen moesten. Kim haar plaatje zetten. Aangekomen stond de tattoo er nog geen 15 min later op. In die tussentijd had Amy alleen ook bedacht er een te willen. De middag werd dus gevuld in de tattooshop. Leuk om te zien, maar mij niet gezien. Geen plaatjes op mijn lichaam. Bij andere prachtig. Omdat ik genoeg gezeten had wilde ik nog even mijn benen strekken. Kim ging naar het hostel en Amy en ik besloten een rondje Botanische tuin te doen. Ook deze tuin was weer schitterend en stond volop in bloei. Verschillende bruiloften werden voltrokken ik de tuin. Altijd leuk mensen kijken.

Om de dag af te sluiten heb ik nog een rondje over de boulevard gedaan. Lampjes kijken die er niet zoveel waren... jammer maar wel gezellig met de meiden.

Zondag 17 december - Mijn laatste volledige dag. Morgen heb ik ook nog wel een dag maar ook daar gaat de helft verloren aan reizen. Dus vandaag mijn laatste echt volledige dag.

Op het programma stond een gratis wandeltour door de stad. Na een ontbijtje samen met kim zijn we met de gids op pad gegaan. Ze deed echt haar best, maar na een uur zijn we toch afgehaakt. Afgelopen dagen hebben we toch al wel heel wat gezien van de stad en de tour stond meer stil dan dat we liepen. Toen de tour stopte bij het station besloten kim en ik ons eigen programma te gaan volgen. Bovenaan de lijst voor vandaag stond namelijk de shoppingmall. Ja jullie lezen het goed, SHOPPINGMALL! Niet omdat deze zo mooi was hoor, de Apple store is hier gevestigd. Vanwege aankomende kerstdagen was het onwijs druk maar dat hadden kim en ik er zeker wel voor over. Beide wilde we namelijk een nieuwe IPhone aanschaffen. Niet die breekbare nieuwe IPhone X maar de IPhone 8 plus. Helemaal blij toen dit geslaagd was gingen we weer de trein in. Niet terug naar het hostel om met het speeltje te spelen, nee naar het strand. Want Melbourne mag je niet verlaten zonder de Beach Blocks. Schattige kleine houten huisjes op het strand. Na wat foto's geschoten te hebben was de dag weer om en was het tijd om terug te gaan naar het hostel. Nog even gezellig met Amy ouwehoeren. We wisten alleen niet dat ze dronken zou zijn. Zo gelachen en zoals mijn vader via de telefoon zei: "Engels zeker?!" Hahaha helemaal waar maar echt een prachtig mens. Ook Julia van de Outback tour twee weken geleden kwam nog even met haar vriend langs voor een drankje. Soort reünie in Melbourne werd het dus.

Maandag 18 december - Afscheid nemen hou ik helemaal niet van! De meiden waar ik het afgelopen dagen zo super gezellig mee heb gehad moet ik vandaag gedag zeggen. Ieder zijn eigen weg, Amy ook naar huis en Kim die pas net aan haar reis begint gaat ook verder. Omdat we dit afscheid niet gewoon bij een gedag konden laten besloten we te gaan lunchen. Na bier (Duitse Kim) en poffertjes (Dutchie ik) was het tijd voor iets Engels. En wat is nu Engelse dan fish en chips in de pub eten. Zo gezegd, zo gedaan en zo aten wij om half 12 in de ochtend al friet en vis. Heerlijk stevig ontbijtje/lunch. Uiteraard was ook dit laatste moment met de meiden weer super gezellig maar echt definitief se laatste. Samen op het station afscheid genomen met natuurlijk nog wat laatste foto's voor het plakboek. Vanaf het station nam ik de Skybus naar de luchthaven van Melbourne. Want ja, mijn terugreis gaat vandaag al een soort van beginnen. De vlucht brengt mij naar mijn vertrekbestemming van morgen, Sydney. Na iets langer dan een uurtje vliegen kwam ik hier aan en checkte ik niet heel veel later in in mijn hostel. Blijkbaar zichtbaar moe stond ik aan de balie waarop de jongen van de receptie mij een rustige kamer aanbood. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Ik had geboekt voor een vrouwen 6 persoonskamer dus wanneer er een rustige is, altijd fijn. Eenmaal in mijn kamer besefte ik dat ik er wel heel moe uit heb moeten hebben gezien. Ik had gewoon een 4 persoonskamer voor mezelf gekregen! Wat wil een mens nog meer op haar laatste dag. Op deze manier had ik ook mooi de mogelijkheid mijn tas nog eens goed in te pakken. Even alles eruit en opnieuw proppen. Nee, dat proppen viel mee. Heb veel gekocht, maar ook heel veel weggegooid. Mag tevreden zijn. Denk dat mijn tas met hetzelfde gewicht weer mee naar huis gaat.

Nu lekker mijn bed in, want morgen heb ik nog een dagje in deze super stad Sydney voor mijn echte reis begint.

Dinsdag 19 december - Dat is hem dan, mijn laatste dag van mijn 5,5 maand reizen. Vreemd en spannend tegelijk. Want wat is de tijd voorbij gevlogen. Ik heb zo genoten van al het moois, de ervaring, de mensen die ik heb mogen ontmoeten en alle dingen die ik heb kunnen doen. Dit pakt niemand mij meer af en nu klaar voor 'het nieuwe en echte leven'.

Maar eerst nog een dagje Sydney. Het was vandaag erg warm en benauwd dus weinig gedaan. Overigens was de stad ook overvol met shoppende mensen voor kerst. Voor mij was het een goedkoop dagje want mijn creditcard werkte niet. Geen shoppen meer voor mij. Wel nog even de laatste koekjes en kaartjes ingeslagen voor thuis en daarna lekker rustig mijn oude vertrouwde plek in de botanische tuin opgezocht. Wat is Sydney toch een leuke stad, jammer dat het zo ver weg is. Omdat ik zo fan ben van de oude shoppingmall in het centrum kon ik deze op mijn laatste dag ook niet overslaan. Hier heb ik nog genoten van mijn laatste gingerbread latte van de Starbucks terwijl ik ondertussen lekker mensen kon kijken. De dag vloog voorbij en voor ik het wist was het tijd om terug te gaan naar het hostel. Nog even een lekker douche en wat eten en dan is het tijd om naar de luchthaven te vertrekken. Eindelijk op naar Amsterdam en op naar de kerstdagen met de familie. Iets waar ik hoe meer mijn terugreis in het zicht kwam, naar uit ging kijken. En zeg nu zelf het is toch leuk om iedereen tijdens het kerstdinner je bruine kleurtje te showen terwijl zij allemaal in winterkleur zijn gestoken. Hahaha

Op de luchthaven komen is appeltje eitje, even 15 minuten met de trein en ik stond midden in de vertrekhal. Snel ingecheckt en gevraagd om een stoel met extra beenruimte. Bij de douane eerst nog wat 'problemen' gehad met mijn paspoort, ze vonden namelijk dat ik niet op de foto leek. Kwam vast door mijn bruine huid en blonde haren... op de foto was ik namelijk wit met donker haar. Tweede document erbij en gelukkig mocht ik door. Eerste doel was daarna mijn tax voor telefoon terugvragen bij de speciale balie. Nou, daar heb ik mijn ogen uitgekeken. Heel China stond in de rij met koffers vol dure producten. Tasjes, telefoons, sieraden, jassen, schoenen, je kon het zo gek niet bedenken van alle dure merken. Stond ik daar met twee bonnetjes.... Gelukkig duurde het niet al te lang en kon ik daarna nog even een klein rondje luchthaven doen en rustig op mijn gemakkie wachten op de vlucht. Tijd om naar huis te gaan.

Woensdag 20 december - Genoten, gelachen, gehuild, onwijs veel leuke mensen ontmoet en een ervaring die niemand mij meer afpakt. Zo kan ik deze reis omschrijven. Wat heb ik het naar mijn zin gehad en wat vlogen de maanden, weken en dagen voorbij. Sta ik weer met mijn rugzakje op Schiphol. De plek waar mijn avontuur ook begon.

De vluchten waren prima te doen. Ik keek heel erg op naar de langste vlucht van 16 uur. Echter viel het reuze mee. De 16 uur werden er 14,5 omdat we wind mee hadden en ik geloof dat ik aardig heb kunnen slapen. De vele beenruimte die ik had maakte de vlucht uiteraard ook een stuk aangenamer! Gekke was dat de tweede vlucht wel heel lang leek te duren. Had waarschijnlijk te maken met het feit dat ik toen niet meer kon slapen en ik toen gewoon graag weer lekker thuis wilde zijn. Aangekomen op Schiphol stonden daar niet alleen mijn ouders en Max maar ook Sjoerd en Tim stonden daar! Omhuld met ballonnen nog even bijgekletst bij de Starbucks en vervolgens lekker naar huis gegaan. Mijn eigen bed en eigen spulletjes, heerlijk! Direct weer kennis gemaakt met de Hollandse pot want er stond boerenkool op het menu.

Fijn om weer thuis te zijn en een ervaring die niemand meer van mij afpakt! Ik heb genoten van de afgelopen 5,5 maand en zal ze nooit maar dan ook nooit vergeten, net als de fantastische mensen die ik heb mogen ontmoeten.

Voor de laatste keer

Liefs, Sam