Week 20

1 december 2017 - Sydney, Australië

Week 20, de week van mijn nieuwe avontuur, niet meer samen maar alleen. Spannend!!! Door wat problemen met internet kreeg ik het niet voor elkaar om het verhaal van deze week op tijd te plaatsen. Inmiddels zit ik al wat verder in mijn reis, maar ik hier is hij dan, week 20.

Bondi Beach, SydneyZaterdag 25 november - Kennen jullie dat programma nog, Bondi Rescue. Een serie over de strandwacht van Bondi Beach. Laat dat strand nu net in Sydney zijn en ik dat programma tot soms ergernis van mijn ouders en Max, altijd heb willen kijken. Juist, jullie raden het vast al, een bezoekje aan dit strand kon dus niet ontbreken. Naast het mooie strand is dit ook een startpunt van een kustwandeling. Goede combi dus om deze zaterdag te vullen.

Kerkhof tijdens Bondi walk, SydneyNa een bezoekje aan de gigantisch grote Bondi Junction mall snel de bus naar het strand genomen. De temperatuur was namelijk perfect voor het strand en te warm en zonde om te shoppen. Aangekomen even genoten van alle activiteiten op het strand. Opnames van het programma kwamen helemaal weer terug bij het zien van de locaties. Super grappig. Na een half uurtje 'hangen' op Bondi Beach was het tijd voor de wandeling. En wat was die schitterend! De kust van Australië is overal even mooi, zo ook hier. De route liep langs verschillende baaien waar het vol lag met mensen uit de omgeving, die genoten van het schitterende weer. Ook liepen we nog over een begraafplaats, waar de mensen vanaf hun laatste rustplek wel de mooiste plek hebben kunnen bemachtigen. Je zou maar altijd over de prachtige zee kunnen uitkijken.

Met Maud de wandeling vanaf Bondi, SydneyTien kilometer later en een paar vermoeide benen verder, aangekomen bij de eindbestemming van de wandeling, Coogee Beach. Daar hadden we wel een lekkere (15:00 uur) lunch verdiend. Bijgekomen was het weer tijd om terug te keren. Morgen een nieuwe dag, met weer heel veel nieuwe kilometers in Sydney!

ZOpera House, SydneyOpera House vanaf de ferry, Manly Beachondag 26 november - Het echte Sydney is voor mij pas bij het zien van het Opera House. Waar in de film 'Finding Nemo' ook het eerste beeld van de stad dit gebouw is, zien we altijd als eerste deze locatie. Nu wij nog! Aangekomen valt het gebouw toch wat tegen. Misschien komt dit omdat we er recht onder staan en het daardoor niet goed zichtbaar is. Hopelijk is dit beeld vanaf de boot naar Manly Beach een stuk beter. Heen hadden we pech en zagen we door alle drukte en de slechte plekken niks, maar terug gaan we er alles aan doen om het Opera House vanaf het water WEL te kunnen bekijken.

Manly Beach kunnen we deze zondag het best omschrijven als Scheveningen op een zeer zonnige zondag. Druk. Heel druk. Toch hebben we hier heerlijk de middag doorgebracht. Even niet lopen en lekker lui op het strand liggen. Zoals ik net al aangaf was ons terug er alles aan gelegen om een goede plek op de boot te scoren. En dit is ons gelukt. Niet geheel netjes (maar iedereen deed het) met wat wurmen en tassen hadden we een perfect plekje op het dek. We hebben vanaf hier dan ook het echte beeld van het Opera House kunnen vastleggen. Het gebouw was stukke mooier dan dat ik in eerste instantie dacht. Mijn Sydney is nu echt! Wat een heerlijke dag, maar wat een drukte. Morgen gaan we de stad uit voor een nachtje en gaan we weer gezellig met zijn drieën op stap. Miriam was namelijk een weekendje weg dus de derde musketier ontbrak. Op naar de Blue Mountains!

Maandag 27 november - We gaan de hort op! Niet in Sydney maar net daarbuiten. We hebben een auto gehuurd voor twee dagen en gaan daarmee se Blue Mountains verkennen. Blue omdat de gloed die van de bergen af komt blauw is en het daardoor lijkt alsof de bergen blauw zijn.

Blue MountainsBlue MountainsNa een kleine anderhalf uur zijn we aangekomen in het natuurgebied. We besluiten eerst lekker de omgeving te gaan bekijken in plaats van in te checken in het hostel. Het ene na het andere mooie uitzichtpunt bezochten we en het werd steeds maar beter. Uiteraard heb ik weer hele mooie foto's gemaakt (ja, ook stiekem buiten de hekjes omdat de foto daar net even mooier was...). Vandaag was ik helaas alleen niet helemaal fit, koorts en vermoeidheid zaten vandaag even in de weg. Gelukkig was het veelal auto uit en auto in, waardoor het niet heel zwaar was. Hopelijk morgen beter want ik wil hier toch echt wel een gave wandeling door de 'blauwe bergen' gaan maken! We hebben een eigen kamer geboekt dus met die nachtrust komt het wel goed. Heerlijk even geen vreemde en vieze kamergenoten die of in de ochtend of in de avond herrie komen maken. Gewoon lekker wij drieën. Slaap lekker!

Blue Mountains, SydneyDinsdag 28 november - Dag 2! Vanmorgen weer uitgecheckt en alle spullen in de auto geladen. Na een goed ontbijt zijn we vertrokken naar de Canyon. Deze loop van 3 uur brengt ons omlaag in de Blue Mountains. En ik moet zeggen, de loop was schitterend. De weg omlaag en -hoog was niet heel bijzonder maar beneden aan heeft de natuur goed zijn best gedaan. Watervalletjes, beekjes en groen overal waar je maar kijken kon, maakte deze plek een plaatje! Wat wij jammer vonden aan deze wandeling is dat het voornamelijk trappen betrof. Dalen was dan ook wel appeltje eitje maar het omhoog klimmen daarin tegen was pittig. Heel pittig. 4,5 maand geen hardlopen was aan mijn conditie goed te merken. Daar moet ik wel bij zeggen dat de temperatuur en benauwdheid het ook niet makkelijker maakten, samen met het feit dat ik niet helemaal fit ben deze dagen. Uiteindelijk hebben we de wandeling niet in drie, maar in twee uur weten te doen. Best netjes toch?! En dat terwijl wij meiden onderweg hele fotoshoots houden.

Na de wandeling was het tijd om weer de auto in te stappen richting Sydney. Om 5 uur moest deze worden ingeleverd en de spits kon nog wel eens voor een lange rit zorgen. Gelukkig viel dit alles mee en waren wij keurig op tijd terug. Bij mij kwam de vermoeidheid even goed binnen en na het inchecken ben ik dan ook lekker mijn bed ingekropen. Maud en Miriam brachten ondertussen heel lief de auto terug. Vandaag was het ook onze laatste dag samen. Na zeven weken lachen, gieren, brullen en janken is het pret over. Ieder zijn eigen weg voor de laatste weken van onze reizen. Maud naar Nieuw Zeeland, Miriam naar het gezin waar haar Australië avontuur begon  en ik naar de Outback. Allemaal super plannen, maar toch jammer dat onze wegen scheiden. Ik heb genoten en kan niet wachten om in Nederland weer af te spreken en alle verhalen te horen en delen.

Laatste avond met de meiden, moe maar voldaan!Als afsluiter moest er natuurlijk nog even gezellig samen worden gegeten. Niet in het hostel maar buiten de deur. Een echt overheerlijke pizza in het centrum van Sydney was dan ons echte laatste uitje. Veel plezier meiden ik ga onze Butterscotch Snicker momenten missen! Tot met 'gierende banden' in 'The Netherlands'!

Botanische tuin, SydneyBotanische tuin, SydneyWoensdag 29 november - Vandaag is de dag dat ik er weer alleen voor sta. Alleen voor de laatste drie weken. Maud is vanmorgen vertrokken naar de luchthaven en Miriam is na nog een gezamenlijk rondje centrum en markt ook haar eigen weg weer gegaan. Mijn lichaam heb ik de afgelopen weken iets teveel van gevraagd en gister knapte daar even iets van. In tranen van de vermoeidheid checkten we in bij het hostel waar ik vervolgens lekker mijn bed ben ingedoken. Vandaag moest ik van de meiden en mezelf dan ook even gas terugnemen. Netjes zoals ik ben heb ik geluisterd en heb deze dag op een heel rustig tempo doorgebracht. Eerst even bij de Starbucks met een lekker Gingerbread koffie en vervolgens in de botanische tuinen. Wel gewandeld maar op een laag tempo en uitgerust op een grasveldje met prachtig uitzicht. Waar ik dacht dat de tuinen in Singapore schitterend waren, komen deze ook op dat niveau. Wat een schitterende tuin heeft Sydney. Ik heb ook de mazzel dat alles in bloei staat en er genoeg activiteit is om me heen (veel hardlopers die in hun lunchpauze even een rondje maken, toeristen en ouderen). Vanaf hier had ik ook nog eens een goed uitzicht over het Opera House en de Harbour Bridge. Kortom dit dagje 'rust' heb ik mij prima vermaakt. Het weer is de komende dagen even spelbreker. Geen zon maar bewolking en regen zijn voorspeld... beetje jammer dus!

Uitzichtpunt SydneyDonderdag 30 november - Dag 2 alleen... nou ja alleen, dat ben je nooit. Altijd genoeg aanspraak in de hostels en kamers dus alleen voel ik me zeker niet. En eerlijk, het was super gezellig samen, maar nu even zelf je rondje door Sydney kunnen bepalen en doen waar je zelf zin in hebt en op je eigen tempo, is ook wel erg lekker. Na een heerlijk nachtje slapen vanmorgen maar weer uitgecheckt. Ik moet vandaag, net als gister, weer van kamer wisselen. Als het goed is mag ik hier mijn laatste twee nachten blijven dus morgen niet weer verhuizen. Vervolgens lekker de deur uit gegaan. Liep nog even te twijfelen wat ik zou gaan doen, dagje strand of toch stad. Erg toch dat dat je enige zorg is... uiteindelijk is het een dagje stad geworden. Het strand had ik even geen zin in en dus koos ik lekker om op mijn gemak de stad door te lopen. Ik ben weer begonnen bij Paddy's Market. Nog even de laatste souvenirs shoppen want volgende keer als ik in Sydney ben is de markt dicht. Dus laatste kans. Goed geslaagd weer en dus ook wel klaar met het kopen, volgens mij heb ik het namelijk wel. Van daar uit de niets zeggende Chinese wijk doorgelopen en vervolgens de haven bekeken. Darling Harbour had ik al wel bezocht maar enkel het eerste deel. Nu ben ik verder doorgelopen naar achter en daar nog even lekker aan het water boten en mensen gekeken.

Sydney Opera house en Harbour BridgeZoals jullie misschien al wel gemerkt hebben, kan ik niet lang stilzitten. De dag daar afsluiten was dan ook geen optie. Botanical Garden, waar ik gister al lag beviel me zo goed dar ik ook vandaag daar weer heen ben gelopen. Dit keer met handdoek om het mezelf iets comfortabeler te maken. De uurtjes vliegen voorbij. Het bijwerken van mijn verhalen, Polarsteps en het lezen van de krant laten de tijd wel heel snel tikken. Gelukkig ken ik hier geen stress, schema of verplichtingen dus doe ik alles op mijn eigen tempo en het gemakkie. Hadden wij maar van dit lekker weer en zulke mooie parken als hier. Dan wist ik wel waar jullie mij konden vinden. Maar nee, over een kleine drie weken mag ik de vrieskou in. Brrrrr de gedachten alleen al. Arme jullie...

Vrijdag 1 december - Neeeee alles tikt maar door... dag 140 van de 160 (inclusief tijdsverschil) dat betekend dat ik nog minder dan drie weken te gaan heb. Leuk detail is wel, dat ik morgen het vliegtuig pak naar Alice Springs om aan mijn nieuwe avontuur te beginnen, namelijk de Outback!

Maar tot die tijd nog even een dag doorbrengen in deze heerlijke stad Sydney. Waar het weer gister fantastisch was, zou het vandaag stukke minder worden. Echter had Australische Piet Paulusma het flink mis. Het was schitterend weer en dus tijd om de deur uit te gaan. Van mijn moeder had ik de tip gekregen om naar The Rocks te gaan. Een wijk nabij de bekende Harbour Bridge. Ik moet toegeven een hele goede tip. Het was echt een super gezellig wijkje waarbij de bebouwing wel wat weg had van de Amsterdamse en Engelse stijl. Gezien ik toch in de buurt was kon een bezoekje aan de brug uiteraard niet ontbreken. Waar ik eerst dacht: 'Ah niet nodig', ben ik blij dat ik het toch gedaan heb. Gezien mijn studie en interesse voor verkeer was het toch wel erg leuk om de constructie en brug van dichtbij te bekijken. Daar kwam nog bij dat het uitzicht fantastisch was. Na mijn ochtendje in The Rocks en Harbour Bridge was het tijd om ergens mensen te gaan kijken. Want ja, in grote steden vind ik dat prachtig. Ik kwam terecht in de haven, waar net een groot cruiseschip aan het boarden was. Heeeeerlijk hoeveel verschillende soort mensen daar op af komen, ik heb mij hier prima weten te vermaken. De middag heb ik verder gevuld met het shoppen van een trui en het drinken van een koffie bij de Starbucks. Rustig aan afscheid nemen van Sydney. Het gebouw waar ik elke keer mijn Starbucks scoor, blijf me verbazen. Ook vandaag weer ontdekte ik hier nieuwe dingen. Victoria Building is een shopping mall in een oud pand. Inclusie glas in lood en oude klokken. Hoe dit voor de kerst ook nog eens is aangekleed is schitterend. Ik kan wel rondjes blijven lopen. Het is ook zo groot dat ik ieder rondje weer nieuwe dingen zie. Wanneer ik terug kom over 2,5 week ga ik ook zeker nog een rondje doen hier om afscheid te nemen.

Na al het leuke van Sydney was het tijd om mijn tas te pakken. Alles eruit en weggooien wat ik niet meer nodig heb en vervolgens alles weer netjes opruimen. Wat proppen en vooral weggooien was nodig, maar al snel was het me gelukt. Nu ben ik helemaal klaar voor de laatste dagen en mijn nieuwe avontuur in de Outback! Alice Springs here I come!!!

Liefs, Sam

1. Gertje:
    11 december 2017
    lieve Semp vanuit een wit Hilversum.dikke kus voor jou naar weer een prachtig verhaal. het aftellen is begonnen.maar wat een prachtige reis. en je doet het zo goed! ben trots.<3xx
  2. Thea:
    12 december 2017
    Beautiful!!! XX
  3. Thea:
    14 december 2017
    Hey Sam! Lekker indiscreet als ik ben, heb ik al jouw geweldige verslagen gelezen die je naar Thea hebt verstuurd... Ongelooflijk hoe snel de tijd gaat en je nu alweer de laatste weken ingaat. Alle ervaringen en mooie herinneringen kan niemand je afpakken en daar ga je nog lang van na genieten.
    Veel plezier nog de laatste weken en kom veilig thuis. Ik heb genoten van je verhalen. Groetjes Dick (de Oogkas)... enne... Happy Holidays! Waar je ook bent.
  4. Thea:
    14 december 2017
    Oeps... zie nu dat alle reacties van Thea ineens Dick Kikstra heten.... weer snel veranderen...