Week 17

10 november 2017 - Brisbane, Australië

Deze week was de week van de Fraser tour en alweer nummer 17. Nog 'maar' 5,5 te gaan.

Zaterdag 4 november - Daar gaan we!! Vroeg op, uitchecken en spullen inladen. Even kort voor jullie wat de tour naar Fraser Island nu precies is.

Groep van FraserFraser Island is een eiland in zee, waar naast wat dingo's geen mensen wonen. Australiërs komen hier om te kamperen, zwemmen en vissen. Het mooie aan het eiland is dat alles nog intact is omdat het een natuurpark betreft. Wegen kennen ze daarom niet en het verplaatsten over het eiland gaat dan ook veel over het strand en zandwegen. Om die reden is het dan ook niet mogelijk om met een normale auto naar het eiland te gaan, daar is een grote 4x4 voor nodig en die mogen wij nu net zelf gaan rijden deze tour! Langs de kust kan niet worden gezwommen in verband met tijger haaien. Wie weet spotten we deze dus ook nog wel!

Deze dag begon met een rit over het strand, daar zijn we vervolgens het eiland in getrokken voor een lunch en kleine wandeling. Op het eiland leven zoals ik al zei Dingo's, dit zijn een soort wilde honden die er onwijs lief uit zien, maar dit totaal niet zijn. Oppassen dus. Ze stelen eten van mensen en kunnen in de avond ook mensen aanvallen. Dit laatste doen ze vaak alleen als ze in groepen zijn. Met eten moesten we dan ook goed opletten en kregen we instructies over deze dieren.

Fraser autoVervolgens zijn we glijdend via leuke zandpaden verder gereden naar een meer. Dit meer is zo helder en schoon dat je het water hier zelfs zou kunnen drinken. Ik hield het gewoon bij een verfrissende duik en wat foto's, het drinken uit een meer was toch niet zo mijn ding... vervolgens reden we verder over het strand naar ons basis kamp. Dit Fraser avontuur is namelijk niet voor één dag, maar duurt drie dagen en twee nachten. De dag werd afgesloten met een lekkere BBQ en kampvuur, wat dag 1 al zeer geslaagd maakte. Op naar dag 2 met leuke ritten en plekken op de planning.

Zondag 5 november - Dag 2, na een slechte nacht in een tentje en op een matje weer de hort op. Vandaag stonden er namelijk er mooie en leuke plekken op de planning! We begonnen de rit met een lange route over het strand naar de Campagne Pools. Helder water in een soort baai, waar je als enige plek op het eiland de zee in mocht. De rotsen boden namelijk veiligheid voor de haaien en braken de hoge golven. Daarnaast was het hier schitterend om over de kust uit te kijken. Verschillende uitzichtpunten gaven een goed zicht op het water en de stranden. Maud en ik hebben hier dan ook uitgebreid de tijd genomen om foto's te maken en te genieten van al het moois om ons heen.

Uitzicht bij Fraser IslandLocatie twee was ongeveer gelijk aan de vorige plek, maar toch totaal anders. Hier kon je niet meer het water in maar vanaf de grote rots in de zee kon wel weer over de kust en het water worden uitgekeken. Verschil was wel dat dit de plek was om wildlife te spotten. Het water was helderder en vanwege de stroming zaten er hier meer dieren. Duimen op haaien dus! Na een wandeling de rots op, aangekomen op het hoogste punt, met het mooiste uitzicht. En hoe! Fantastisch! De kust leek vanaf hier nog mooier en de zee nog blauwer! Direct in het water gekeken en ja hoor, het eerste wildlife was gespot. Tientallen zeeschildpadden en (manta) roggen zagen we van bovenaf zo door het water zwemmen. De schildpadden kwamen geregeld boven om even lucht te happen, wat een tof gezicht en wat waren ze groot! De roggen en manta roggen verplaatste zich als zwarte stippen door het blauwe water, zo nu en dan sprong er ook nog een even het water uit. Ik kon hier wel uren blijven kijken. Haaien hebben we helaas niet gespot, maar wel nog enkele tonijnen (en die zijn hier niet klein) en dolfijnen in de verte. Dit vind ik dus echt de mooie dingen aan het reizen, dieren spotten.

De dag sloten we af bij een riviertje en met koken. Gister was er een groep slachtoffer om de BBQ te verzorgen en vandaag was mijn groep aan de beurt. Gelukkig was het enkel pasta en dat maakte de maaltijd snel en simpel en was altijd beter dan afwassen.

Overigens, nog even terugkomend op de dingo's, dit wildlife ben ik na deze dag ook nog niet tegen gekomen. Toch is het lopen naar de douche en toilet hokken een stukje van ons kamp wel wel een spannende loop en mag die absoluut niet alleen gelopen worden in het donker. In de nachten maar niet plassen dus!

Touren met de auto, Fraser IslandMaandag 6 november - En dan is daar alweer de laatste dag op het mooie eiland. Om 5 uur werden we wakker gemaakt en moesten de auto's weer worden ingepakt. De wekker stond vroeg om zo de warmte en de vloed tijden van de zee voor te zijn. Vanmorgen begon Maud met rijden en kon ik eindelijk weer even voorin plaats nemen in plaats van opgepropt achterin te zitten. Totaal zaten we namelijk met acht mensen in de auto. Na een fantastische rit, met enkele leuke uitdagingen zoals het oversteken van riviertjes en het zachte zand op het strand kwamen we aan bij het laatste meer. Heerlijk dachten we, want het was deze ochtend nog al warm omdat er geen wind stond. Leuke was alleen dat we nog wel 'even' moesten lopen naar dit meer. Een tocht van 45 minuten, 2,3 km door zacht en heet zand bracht ons bij het meer. Onderweg liepen we veel door het bos en kwamen we uit in een vergelijkbaar gebied als de Soesterduinen in Nederland, alleen dan wel kerst groter.. Het meer zagen we nog niet, maar toen we verder liepen lag er in het dal van deze duinen een klein meer. Precies wat we nodig hadden na 45 minuten zweten! Enige mindere was toen we aankwamen, dat we ons ook weer realiseerde dat we een uur later deze tocht weer terug moesten. Maar eerst maar lekker zwemmen, dat is pas over een uur. Uiteindelijk ging de terugweg een stuk sneller dan heen en stond daar bij aankomst een lunch op ons te wachten (alleen na 3 dagen lunch met wraps, kon niemand meer een wrap zien). Daarna was het tijd om terug te keren naar het vaste land en zat de tour er alweer op. Genoten van al het moois en de gezelligheid van enkele mensen maakte het in een woord SUPER! Tijd om weer verder te gaan.

Dingo, Fraser IslandEn Ow ja, vandaag hebben we toch nog Dingo's op het strand kunnen spotten. twee stuks zelfs. Wij zaten op dat moment veilig in de auto, wat maakte dat ze eerder bang voor ons waren in plaats van dat ze ons iets aan willen doen. En ik moet zeggen... het zijn echt net schattige hondjes en zien er niet uit dat ze je iets aan willen doen. Schijn bedrieg dus dat uiterlijk!

Dinsdag 7 november - Wat ik nog niet had verteld in mijn blog maar al wel enkele dagen wist is dat is vandaag iets onwijs vets zou gaan doen! Wat? Jaaaaaaa.....

Duiken met haaien, Wolf Rock PointNee vandaag ging ik eindelijk weer duiken! En niet zomaar duiken. Hier op Rainbow Beach kun je duiken met haaien. Niet in een kooi, maar gewoon vrij duiken. Het ging hier dan ook niet om van die grote witte haaien maar om de iets kleinere en rustigere soort van verpleegster haaien. Naast deze dieren worden op de locatie ook geregeld manta's en andere roggen gespot. Ben benieuwd dus! Na het invullen van heel veel formulieren, het passen van alle benodigde materialen was het eindelijk tijd om aan boord te gaan. Na 45 minuten varen met onderweg nog een Dugong, een soort zeekoe, kwamen we aan bij Wolf Rock, dé duikplek. Snel alles aangetrokken en het water in!

Ja hoor, op ruim 27 meter diepte zagen we ze! Haaien, onwijs grote Grouper vissen en tot slot nog een groep met hele grote roggen. Super vet! Door de diepte duurde de duik maar 30 minuten en dit leken er zelfs maar 5 te zijn... zoveel moois en zo gaaf! Boven gekomen veranderde alle plannen. Ondertussen hadden we al wat gegeten en gedronken en zou mijn groepje (groep 1) zich weer klaar moeten gaan maken om het water in te gaan. Dit liep even anders. In groep 2 zat een meisje die niet goed was geworden, combinatie van veel drank de avond vooraf en duiken gaan namelijk niet samen.. ze hoestte al een tijdje aan boord en zag wat bleek maar dat sloeg plot om. Aan de zuurstof en direct terug naar de kust was het gevolg en geen tweede duik voor ons dus... dikke vette balen en boos. Het handelen was zeer goed en er was dan ook geen enkel moment paniek, boos was ik meer op haar omdat je weet en op de formulieren in moet vullen dat je de afgelopen 24 uur niet gedronken hebt... ze heeft dus gewoon gelogen. Wel is het vervelend voor haar en hoop ik natuurlijk dat alles goed gaat maar balen doe ik natuurlijk hard. Had graag nog een keer het water in gewild om met de prachtige dieren daar te kunnen zwemmen en de condities van het water waren zo goed! Volgende keer dan maar...

Maud was ondertussen van het hostel naar ons geboekte appartementje vertrokken. Ik kreeg al een bericht van haar met: "Sam zit ik hier wel goed?" Waarop ik dacht; nee hè, het is toch geen oude vieze troep waar we even rustig wilde bijkomen... aangekomen stond ze daar met een big smile in de deur en zei ze 'niet schrikken hè!?' De deur ging open en daar was ons paleis voor de komende twee dagen. Een appartement met keuken, woonkamer, twee slaapkamers en wasmachines! Heerlijk! Hier komen we de uurtjes wel door, lekker uitrusten en kleding wassen!

Woensdag 8 november - Wat is dit genieten zeg! Een appartement voor jezelf en alle rust. Gewoon alles op je eigen tempo en zonder tientallen mensen om je heen. Dan ook flink wat slaap kunnen inhalen (lees: geslapen van 21:00 tot 09:00) afgelopen nacht. Verder stond er deze dag niet veel op de planning. Het weer werkt niet helemaal mee en er valt dan ook geregeld een flinke hoosbui. De wasjes werden om beurten gedraaid en opgehangen en tussendoor zochten Maud en ik het verloop van onze reizen rustig uit. Het hoogseizoen in Australië is in volle gang en om die reden moesten we ook vast enkele hostels vooruit boeken. Met name de grote steden zoals Brisbane en Sydney die er de komende weken aan zitten te komen moesten deze week gewoon worden geboekt. Tegen het eind van de dag ook nog even lekker met mijn ouders video gebeld en vervolgens weer ons 'paleis' opgezocht, nog even genieten van het niet hoeven delen van de ruimtes. Morgen vertrekken we weer door naar de volgende bestemming.

Donderdag 9 november - Op naar Noosa. Weer iets zuidelijker ligt de plaat Noosa, onze volgende bestemming voor de komende drie dagen. Na een busrit van 2 uur en 40 minuten kwamen we aan in deze toch wel grote (bad)plaats. Vervolgens direct gekeken wat er te doen is en de hort op gegaan, richting supermarkt. Noosa kent enkele hiks (wandelingen) en een daar gaan we er minimaal één van doen deze dagen. Daarnaast is hier ook de dierentuin van de overleden (door een pijlstaartrog) bioloog Steve Irwin. Een groot park met opgevangen dieren waar ik onderweg van veel mensen al goede verhalen had gehoord, wie weet voegen we die toe...

Uitzicht tijdens wandeling, NoosaVerkeersbord, NoosaVrijdag 10 november - Dag 1, wandeling 1. Een route langs de kust, over het strand en de rotsen. Totaal 11 km gelopen en onderweg genoten van alles om me heen. De harde wind zorgde voor hoge golven wat een attractie langs de route onmogelijk maakte, maar surfers weer de kans gaf om hun kwaliteiten te showen. Na de wandeling kwamen we uit in het centrum van Noosa. Met alle lekkere bakkerijen en ijs zaken komen we het natuurlijk niet maken ons op een taartje en heeeeeerlijk echt Italiaans ijsje te trakteren. Die hadden we wel verdiend! We moesten namelijk na deze 11 km nog een eindje terug lopen, we waren er nog niet... heuvel op en af via de supermarkt terug naar het hostel (totaal ruim 20.000 stappen verder) om uit te rusten. Leuke tocht, soms wat zwaar, maar zeer de moeite waard! Morgen gaan we er weer een leuke dag van maken, namelijk de dierentuin. Hoe die dag is lezen jullie volgende week. Maar Maud en ik verheugen ons er al als twee kleine kinderen de hele dag op!

Stop de tijd!!! De weken gaan zo snel...

Liefs, Sam

1. Gertje:
    14 november 2017
    lieve Semp.globbe trotter.wat ben je toch een stoer wijfie. nee semp niet de tijd stil laten staan wil je een dikke knuffel geven . wat doe je mooie dingen!!!!!!dikke kus.
  2. Gert v S:
    16 november 2017
    Wat heb je weer onwijs Veel meegemaakt , alleen jammer dat er een muts bij zat die er voor zorgde dat jullie de 2e duik niet konden maken.
  3. Henk en Bep:
    18 november 2017
    Mooie verhalen, Sam! Geniet van de laatste weken en goede reis terug naar de Zwartsluiskade!!